České potraviny obstály v zahraniční konkurenci
3. 1. 2005 | Právo
Potraviny od domácích výrobců se neztrácejí z pultů a regálů českých obchodů. Úspěšně, především kvalitou, konkurují i levnějším zahraničním produktům. Nedošlo tedy u nás k tomu, co se stalo v Rakousku po vstupu do EU, totiž k výraznému snížení odbytu domácích potravin. Tento stav považuje ředitel odboru marketingu Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) Evžen Staněk za významný úspěch českých potravinářů. Toto pracoviště, které má za úkol propagaci odbytu českých potravin na domácím i zahraničních trzích, zahájilo svoji činnost právě před rokem, loni v lednu. Hned od počátku si dalo za úkol propagovat jen tradiční české a kvalitní potraviny.
Klasa je značkou výběrovou
Na počátku roku 2004, kdy byl odbor zřízen, bylo touto značkou oceněno 271 výrobků od 56 výrobců. V závěru téhož roku byla udělena již 608 produktům od 104 producentů. Jedním z nejvýznamnějších kroků bylo zpřísnění kritérií pro udělování národní značky Klasa. Produkty s tímto označením již nemohou obsahovat levné náhražky tradiční suroviny, jako jsou například sója, škroby či mouka.
„Českým potravinám by jenom uškodilo, kdyby se značka kvality objevovala například na jogurtech se škrobem místo tuku, na salámech a šunkách obsahujících kromě masa sóju, mouku, v lepším případě separát, což jsou v podstatě rozemleté maso seškrábané z kostí, klouby a šlachy. Tento způsob snižování ceny potravin se totiž pod tlakem zejména obchodních řetězců rozšířil i v ČR. Jak jinak bychom mohli nakupovat třeba šunku za nižší cenu, než je cena surového nezpracovaného masa,“ podotkl Staněk.
Podíváme-li se do seznamu oceněných výrobků, najdeme tam nejen tradiční české produkty, jako jsou pražská šunka, staročeský šunkový salám, třeboňský kapr, několik druhů regionálních klobás, moravská slivovice, znojemské okurky, lečo s moravskou klobásou, ale i ty novější, těšící se oblibě mezi vyznavači zásad zdravé výživy. Jde například o krůtí a kuřecí šunky, hned několik desítek druhů jogurtů a sýrů, podmáslí a kyšky, zpracované ovoce a zeleninu. O kvalitní potravinářské výrobky se značkou Klasa mají zájem i velké obchodní řetězce. Ve spolupráci s Globusem už proběhla jejich prezentace v tomto řetězci.
Větší propagace také v cizině
Odbor marketingu také zahájil ve spolupráci se zahraničními zastupitelstvími propagaci českých potravin i v zahraničí. Velké zahraniční expozice a veletrhy jsou spíše předmětem zájmu především velkých výrobců, například pivovarů, kteří se zde potřebují prezentovat a potvrdit své pozice. „Zaměřili jsme se na zprostředkování konkrétních obchodních kontaktů ve státech, kam je šance české potraviny vyvážet. O naše prezentace a akce obchodní podpory projevují zájem zvláště potravinářští výrobci střední velikosti a v některých případech i ti menší. Tyto akce jsme v loňském roce uskutečnili například v Rakousku, Slovinsku, Polsku, Litvě, Řecku a na Slovensku. Tento rok se chystáme i na Rusko a další východní regiony,“ řekl Staněk.
Své expozice s vybranými českými produkty od desítek českých výrobců měl marketingový odbor SZIF také na tradičních domácích a zahraničních potravinářských veletrzích, například na českobudějovické Zemi živitelce, brněnské Salimě, na Agrokomplexu v Nitře nebo na potravinářské výstavě v polské Poznani.
Zdroj: Právo, 3. 1. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 28.12.2025 12:06
