Diskonty dohánějí v oblibě hypermarkety
12. 1. 2005 | Hospodářské noviny
Rozmach hypermarketů v Česku se zpomaluje. Vloni v nich nakoupilo potraviny o dvě procenta lidí méně než v roce 2003, kdy byly na vrcholu své expanze v zemi. Stále větší oblibu si u zákazníků naopak získávají diskontní prodejny, z nichž největší růst loni zaznamenal řetězec Lidl. Po tříletém poklesu podílu na trhu znovu mírně stoupá obliba supermarketů. Vyplývá to z průzkumu o vývoji nákupních preferencí českých domácností za minulý rok, který včera zveřejnily společnosti Incoma Research a GfK Praha.
Hypermarkety však nadále představují hlavní místo nákupu potravin pro třicet pět procent českých domácností.
Jejich další rozvoj závisí především na tom, jak se bude dařit zavádění skromnějších, takzvaných kompaktních hypermarketů v menších městech. "Bude záležet také na tom, jak se budou v daném místě střetávat s novými diskontními prodejnami," říká Zdeněk Skála, manažer výzkumu trhu společnosti Incoma Research.
Expanze diskontních prodejen přitom zřejmě bude rychlým tempem pokračovat. Tento typ obchodů, který v současnosti preferuje dvacet dvě procenta Čechů, si oblibu získává hlavně díky nízké ceně.Významným faktorem při volbě nákupu je také šíře sortimentu. Po vstupu Česka do unie se začala razantně měnit struktura dodavatelů do obchodních řetězců. "Tento trend bude pokračovat," říká Skála a dodává: "Vliv na poměry na trhu budou mít i akvizice, je ale těžké je konkrétně předvídat." Novou sérii akvizic ve střední Evropě zjevně odstartovalo nedávné převzetí polské sítě Hypernova firmou Carrefour. V Česku byla i loni podle tržeb nejsilnější německá obchodní skupina Makro Cash&Carry. Nizozemský Ahold, jenž v Česku provozuje síť Hypernova a Albert, je druhý. Neroste však zdaleka tak rychle jako trojka trhu, obchodní skupina Schwarz, která v zemi provozuje diskontní prodejny Kaufland a Lidl.
Výsledky největších evropských řetězců ukazují, že i v ostatních zemích unie nabral vývoj maloobchodního trhu podobný směr. V ostře konkurenčním prostředí západní Evropy také diskontní společnosti vítězí nad tradičními hypermarkety a obchodními domy. Jak včera napsal list Financial Times, kromě cenové strategie záleží při úspěchu obchodních skupin i na znalosti psychologie spotřebitelů. Například v Británii management řetězce Tesco "ukradl podíl na trhu" společnosti J. Sainsbury a dalším sítím, protože nabízí takový výběr zboží, který vyhovuje změně nákupních zvyklostí zákazníků.
Vyhlídky obchodních řetězců v Evropě na letošní rok nejsou optimistické. V největších zemích, Německu, Británii, Francii a Itálii nadále klesá index spotřebitelské důvěry.
Zdroj: Hospodářské noviny, 12. 1. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.12.2025 23:40
