Češi si oblíbili zdravá a snadná jídla
1. 2. 2005 | Mladá fronta Dnes
Češi jsou pohodlnější, nechce se jim vařit, ale žít chtějí zdravě a levně. To vyplývá z průzkumu nákupů u českých obchodních řetězců a menších obchodníků, který uskutečnila agentura ACNielsen.Z průzkumu vyplývá, že nejvíce roste prodej jogurtů, jogurtových, sójových a ovocných nápojů či müsli tyčinek. Více také pijeme, loni se kupovalo hodně vody bez bublinek, ovocných džusů a sportovních a energetických nápojů, ale i vína. Češi tak sledují stejné trendy, jaké panují v ostatních zemích Evropy či v USA. Agentura udělala průzkum mezi obchodníky v 59 zemích světa a sledovala na 90 kategorií potravin a nápojů.
I Češi už si oblíbili mraženou pizzu
Čas strávený v práci nebo v posilovnách chybí na přípravu oběda či večeře. I proto je daleko populárnější kupovat už připravená chlazená nebo mražená jídla. Například prodej mražené pizzy vloni stoupl o osm procent.
Stejně oblíbené jsou i rychlé svačiny jako müsli tyčinky a jogurtové nápoje.Práci si ulehčují také maminky s dětmi. Po jednorázových plenkách dále objevují větší výběr v připraveném dětském jídle ve skleničkách a více druhů dětských kaší. Prodej obojího se vloni zvedl zhruba o desetinu.
"Jde o inovace. Určitě jste si všimli, že je nyní v obchodech daleko více jídla pro děti, objevují se baby sušenky, pití a čaje pro kojence, jídla, jež dříve nebyla. Pohodlí pak vítězí," popisuje Jaroslav Samek z agentury ACNielsen.
"Pozorujeme, jak k nám přicházejí trendy ze Západu. Je zvýšený zájem o ovoce a zeleninu, zákazníci kladou větší důraz na zdravý styl a od tradičních výrobků přecházejí k výrobkům zdravé výživy (nízkotučné jogurty, mléka)," souhlasí s výsledky průzkumu Martina Čermáková z obchodního řetězce Tesco. "Také jsou čím dál vytíženější a s tím roste zájem o polotovary a hotová jídla," dodává.
Dietě propadli i výrobci
Kromě agentury a obchodníků nový zdravý styl potvrzují odborníci na výživu. "Lidé se více zajímají třeba o to, jak vybírat jídlo v supermarketech. Nedávno u mě byla rodina, jejíž členové mají nadváhu a potřebovali poskládat zdravěji a lehčeji jídelníček. Ve Spojených státech je takový přístup běžný," popisuje Pavlína Kroužková z pražského dietologického centra, která si soukromou praxi otevřela před rokem.
Nejen zákazníci, ale dokonce i sami výrobci se chytají za nos. Například americký výrobce potravin Kraft Foods omezí výrobu nezdravých pochoutek pro děti, které vedou k obezitě.Zároveň s tím zastaví reklamy na velmi kalorické, mastné a příliš slané výrobky pro děti do 12 let. Ponoukla ho k tomu kampaň proti obezitě. V USA jsou obézní asi dvě třetiny dospělých a 15 procent dětí.
A Češi jsou mezi Evropany na smutném třetím místě. Přes 20 procent lidí je v zemi obézních a dalších více než 30 procent má nadváhu. To je dohromady přes polovinu populace. Obezitou jsou postiženy i děti, i když ne v tak velkém množství, zhruba šest procent.
Stálice pivo a nováček víno
Na cestě za zdravým stylem Češi také upouštějí od pití tvrdého alkoholu.Například hořké bylinné likéry zaznamenaly loni pokles prodeje o šest procent a lidé se přesouvají k lehčímu alkoholu. Stále se však drží tradičního piva a objevují víno. Zatímco za pivo utratili o tři procenta více než v roce předtím, prodej vína vyskočil o desetinu.
Naopak úspěch míchaných alkoholických drinků z předchozích let se už loni ve světě neopakoval a v Česku, kde každý průměrně za rok vypije 162 litrů piva, ani nestihl zapustit kořeny."U nás je pivo levné, a tak je těžké lidi přetáhnout na jiný, dražší nápoj. Nově však Češi objevují víno a to se projevuje v růstu prodeje. Zatímco růst piva je relativně pomalý, u vína jde o dvojciferné číslo," vysvětluje Jaroslav Samek. "Je vidět, že zvyklosti Čechů se pomalu mění a přibližují se zvyklostem obvyklým na rozvinutých trzích západní Evropy," dodává.
Kromě vlivu západních trendů stojí podle odborníků za větším zájmem v mnoha ohledech i přístupnější ceny.
Jíst zdravě už nemusí znamenat jíst draze. Za větším zájmem například o cereální tyčinky nebo vody stojí značky, které prodávají obchodní řetězce jako Tesco, Albert nebo Carrefour pod vlastním jménem. Bývají levnější a podle mluvčích všech supermarketů a hypermarketů dodržují určitý standard a kvalitu.
Češi víc nakupují zdravější a na přípravu jednoduché jídlo
Co si lidé loni oblíbili
(největší nárust tržeb v procentech oproti roku 2003)
dětská strava 9
kojenecká mléka 13
dětské kaše a hotová jídla 9
alkoholické nápoje 3
víno 10
pivo 3
mražené potraviny 2
pizza 8
nealkoholické nápoje 1
nealko nesycené 21
sportovní a energetické nápoje 15
jogurtová mléka 14
cukrovinky a snacky 1
cereální a müsli tyčinky 10
čokoládové cukrovinky 3
Ročně češi utratí za:
(v miliardách korun)
pivo 9,9
minerálky 6,3
sladké sušenky a oplatky 6,0
čokoládové cukrovinky 5,4
máslo a margaríny 5,0
Co si lidé loni oblíbili
(největší nárust tržeb v procentech oproti roku 2003)
Obchod Tržby 2003 Tržby 2004
1. Makro Cash & Carry 35,7 38,2*
2. Albert + Hypernova 32,5* 34,6*
3. Kaufland + Lidl 27,0* 34,5*
4. Penny Market + Billa 22,3* 23,3*
5. Tesco 19,0* 21,0*
6. Globus 18,2 19,0
7. Plus + OBI 17,7* 18,9*
8. Carrefour 10,0* 11,0*
9. Spar 9,0* 11,0*
10. Delvita 10,0* 10,0*
Celkem 201,4* 221,5*
Zdroj: Mladá fronta Dnes, 1. 2. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 00:59
