Agris.cz - agrární portál

Hypermarkety jsou u Čechů stále oblíbenější

11. 3. 2005 | Právo

Česko má nejvyšší hustotu nákupních center v regionu * Chodí do nich 70 procent zákazníků. Jestliže se přijme teorie řady agentur pro výzkum trhu, že nakupování ve velkých nákupních centrech patří k modernímu životnímu stylu, pak jsou Češi nejpokrokovější ve střední Evropě. Ze zemí tohoto regionu si totiž návštěvy velkých nákupních center oblíbili zdaleka nejvíc. Vyplývá to ze studie agentury ACNielsen. Zatímco v Maďarsku utrácí největší část svého rozpočtu za nákupy v super- a hypermarketech 56 procent a v Polsku 35 procent lidí, v Česku je to celých 70 procent zákazníků.

„Čeští klienti mají jasné důvody, proč do hypermarketů chodí. Snadná dostupnost a blízkost. Hodnota je na třetím místě, následuje dostupnost širokého sortimentu zboží v místě prodeje a dostatečné zásoby,“ vysvětluje Dana Slámová, manažerka spotřebitelského výzkumu ACNielsen. Věrnostní programy a speciální propagační akce v místě prodeje patří podle ní až na poslední místa v žebříčku argumentů pro výběr obchodu.

Česko má nejvyšší hustotu hypermarketů ve střední Evropě. Na milión obyvatel zde připadá 16 hypermarketů, například v Maďarsku je to osm a v Polsku jen pět. Celkový podíl hypermarketů na hodnotě provedených obchodů na českém trhu vzrostl z 25 procent v roce 2001 na 29 procent v roce 2003.

„Čeští zákazníci, kteří si v minulých letech oblíbili supermarkety, nyní stále více nakupují v hypermarketech, jež v posledních letech rostou jako houby po dešti. České zákazníky hypermarkety evidentně přesvědčily důrazem na hodnotu a pohodlí,“ dodala Slámová. Velká obchodní centra se stávají i středisky zábavy. „Velké prodejny prodávají vše pod jednou střechou a jejich areály se mění na zábavní centra pro spotřebitele včetně kin a dětských koutků. Mnoho rodin tak má nakupování v podobných centrech jako náplň na celé víkendové odpoledne,“ tvrdí analytik Volksbank Vladimír Pikora.

Malí prodejci jsou biti

Obliba hypermarketů roste na úkor tradičních obchodů, které zažívají krušné časy. „Nejvíce rostly v roce 2004 tržby v maloobchodních podnicích se 100 a více zaměstnanci, naopak tržby malých společností do 20 zaměstnanců poklesly o 1,5 procenta,“ řekla ekonomika Next Finance Markéta Šichtařová. Ačkoli celkový růst tempa utrácení Čechů loni zpomalil, hypermarkety měly doslova žně. Desítka největších obchodních řetězců se za rok 2004 může pochlubit zhruba desetiprocentním nárůstem tržeb. Ty jim stoupaly čtyřikrát rychlejším tempem než v celém českém maloobchodě.

V Česku je v současné době 162 hypermarketů, přes 200 menších supermarketů a tři stovky diskontních prodejen. Desítka největších řetězců loni podle společnosti Incoma Research utržila 221,5 miliardy korun, což je meziroční nárůst o 20,1 miliardy více.


Zdroj: Právo, 11. 3. 2005





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.04.2024 14:00