Výdaje na pivní reklamu v ČR se blíží miliardě korun
14. 3. 2005 | Právo
Výdaje pivovarů za reklamu v posledních letech stále rostou. Loni podle dostupných čísel přesáhly 900 miliónů korun, což byl skoro pětinásobek úrovně z roku 1997. Vyplývá to z údajů agentury TNS A-connect. Do reklamy investují rostoucí měrou také pivní značky, které ji dříve tolik nevyužívaly. Více za ni utrácejí i výrobci značek tradičně propagovaných v médiích, uvedl marketingový odborník Pivovarů Staropramen Petr Ungerman. Největší podíl, více než čtyři pětiny, reklamních výdajů pivovarů směřují do televize. Daleko za ní loni skončily noviny a časopisy se souhrnným podílem asi 11 procent. Na rádia z celkové sumy připadla méně než tři procenta, stejně jako na kina.
„Význam televize jako hlavního komunikačního média zůstává velmi silný a dlouhodobě se zdá neotřesitelný,“ uvedl Ungerman. Důvodem je podle něj především dobrý poměr ceny a výkonu, kdy televize vychází nejefektivněji v nákladech na „zásah“ jednoho spotřebitele. Dalším důvodem pro výsadní postavení televize je také to, že pivovary mnohem častěji než jiní výrobci představují ve svých spotech zábavu s pivem spojenou, a pro takové sdělení je obrazovka přirozenějším médiem než třeba tisková reklama, uvedl Ungerman.
Pivní značky mají v tuzemsku poměrně velkou tradici a jejich znalost je relativně vysoká. Výrobci tedy musejí piva podporovat výrazněji, než jen budovat o nich povědomí. K silnějšímu profilování značek potom nestačí statický obraz, jako jsou billboard či obrázek v tisku.
Podle předsedy Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého jsou výdaje domácích pivovarů za reklamu srovnatelné s vyspělým světem. Výrazně se přitom liší mezi značkami. Velcí výrobci mají menší náklady na produkci jednoho piva, ale u národních značek utratí za propagaci podstatně více. Malý pivovar přijde sice výstav jednoho půllitru o něco dráž, ale pokud prodává lokálně, odpovídají tomu i marketingové aktivity, které jsou pak levnější. Na trhu je v současnosti v nabídce asi 360 domácích značek piva, tento počet se ale neustále mění, uvedl Veselý.
Celkové výdaje na reklamu v médiích by letos měly činit 17,795 miliardy korun, vyplývá z údajů společnosti ARBO media. Loni firmy utratily za reklamu 17,135 miliardy korun.
Zdroj: Právo, 14. 3. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 18.12.2025 15:31
