Coca-Cola začne nabízet zdravější nápoje
26. 3. 2005 | Hospodárske noviny
Největší světový výrobce nápojů Coca-Cola se přizpůsobuje narůstajícímu trendu po zdravé stravě a ohlásil nové druhy svých výrobků, které již nebudou vysoce kalorické a plné cukru. Klesající odbyt v minulém roce přinutil nápojového obra, aby zcela reorganizoval svou globální síť marketinkových a reklamních manažerů. Stoupající odpor k "nezdravým" nápojům se podle agentury Bloomberg rozšířil ze Spojených států a Evropy i do četných rozvojových zemí. Proto bude novou strategickou divizi, jež bude vyvíjet nové nápoje a zdokonalovat marketink, řídit Mary Minnicková, která dosud vede asijskou skupinu Coca-Coly.
Restrukturalizace potká i evropské a asijské skupiny. Vznikne tak třetí regionální divize, která bude zaměřena na "rychle rostoucí rozvojové trhy" včetně Číny, Ruska a východní Evropy, napsala agentura Reuters.
Výdaje na reklamu rostou
Neville Isdell, nejvyšší šéf společnosti Coca-Cola, řekl, že reorganizace má za cíl hledat nové oblasti zvyšování odbytu. Na reklamu letos firma vydá 400 miliónů dolarů. Má se soustředit na nové produkty, obzvláště dietní verze klasických nápojů. Za posledních pět let rostly tržby Coca-Coly průměrně o 2,3 procenta, zatímco u konkurenční společnosti PepsiCo činil tento ukazatel 7,5 procenta. PepsiCo svůj růst realizovala důrazem na nekarbonizované nápoje, kterých je největším světovým výrobcem.
"Jak PepsiCo, tak i Coca-Cola ztrácejí zákazníky svých tradičních nápojů. Dietní produkty se stávají vlajkovou lodí světových trhů, a jedině jimi lze zvednout odbyt. Hodně Američanů je začíná konzumovat ze strachu z obezity," uvedl Marvin Roffman, jehož investiční fond má ve svém portfoliu akcie Coca-Coly. Trend rostoucího zájmu o zdravější potraviny i nápoje se týká i dalších odvětví. Například McDonalds, největší světový řetězec rychlého občerstvení, nabízí jako zdravou novinku ovocný salát. Na reklamní kampani se bude podílet tenistka Serena Williamsová.
Nejen jídlo, ale i styl života
Řetězec, který čelil četným žalobám, že jeho produkty způsobují obezitu spotřebitelů, hodlá nejen rozšířit sortiment o zdravější jídla. Připravuje dokonce reklamní kampaň, v níž bude olympijská vítězka v plavání Janet Evansová poskytovat rady k aktivnímu životnímu stylu včetně doporučení stravovacích návyků a tělesných cvičení. Jak agentuře Bloomberg řekl analytik David Kolpak, řetězec McDonald's si dal za úkol poskytnout širší nabídku pro rodiče, kteří odmítají své děti brát kvůli obavám z obezity do jeho restaurací. "Pokud se této společnosti povede snížit tento odpor, může zvednout tržby," dodal analytik.
Šířící se a sílící kult zdravé stravy přiměl k novým produktům i potravinářské koncerny Danone, H. J. Heinz a Kellogg. Francouzská společnost Danone, která působí i v Česku, se rozhodla zvednout výrobu mléčných nápojů, například produkty jako Actimel, a to na úkor podílu minerálních vod a podobných nápojů. Management tak reagoval na to, že loni se čistý zisk firmy Danone meziročně snížil o 62 procent na 317 miliónů eur. Avšak mléčné nápoje šly v minulém roce dobře na odbyt. Jejich prodej se ve sledovaném období zvedl o celou třetinu.
Zdroj: Hospodárske noviny, 26. 3. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 17.12.2025 13:16
