Agris.cz - agrární portál

Schodek agroobchodu se letos asi dál prohloubí, soudí expert VÚZE

7. 4. 2005 | ČTK

Schodek zahraničního agrárního obchodu se v letošním roce asi dále prohloubí, odhaduje expert Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky Petr Tuček. Loni se záporné saldo podle předběžných čísel zvýšilo zhruba o pětinu na 31 miliard korun. Letos by mohlo narůst o dalších 1,5 až 2,5 miliardy korun. "Zatím se nestalo nic, co by mohlo otočit tento trend z posledních let," uvedl Tuček.

Podle předsedy Zemědělského svazu Miroslava Jirovského je vývoj těžké odhadovat. Bilanci letos může zlepšit vývoz přebytků obilí a řepky z loňské sklizně. Prodej komodit do zahraničí by přinesl na straně vývozu řádově miliardy korun. Na druhé straně pokles produkce vepřového a hovězího povede ke zhoršení salda u masa.

Dovoz zemědělského a potravinářského zboží v loňském roce vzrostl o 24 procent na 92 miliard korun, vývoz se zvýšil o čtvrtinu na 61 miliard korun. "Pro dovoz agrárních produktů do Česka jsou otevřeny všechny dveře a trh v tuzemsku není nasycen, mezery ve spotřebě jsou," uvedl Tuček. Na straně českého exportu je situace složitější. Zabývá se jím příliš mnoho malých firem a navíc přetrvává problém s vývozem surovin a dovozem zpracovaných produktů. "Cílem by měl být naopak vývoz národní práce," zdůraznil Tuček. "Pokud budeme vyvážet jen suroviny, nemůžeme problém schodku agrárního obchodu začít řešit," souhlasí Jirovský s tím, že obrat musí nastat ve zpracovatelském průmyslu. Cena jednoho kilogramu agrárního dovozu byla loni asi třikrát vyšší než cena vývozu, dodal.

Podle potravinářů je ale prosazení zpracovaných výrobků na zahraničních trzích často obtížné. Vyžaduje to značné peníze na reklamu a propagaci, investice se ale nemusí vrátit. Na druhé straně sílí snaha cizích výrobců prosadit se v Česku, o čemž svědčí i přibývající počet jejich prezentací a propagačních akcí. "Ten tlak bude růst, my to můžeme dohnat jedině exportem," řekl prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík. "Agrární trh je přes 20 let přesycen nabídkou a nikam se na něm nedostanete bez kvalitního marketingu. Navíc je často nutné vytlačit někoho jiného a to znamená nemalé náklady," upozornil Tuček. Právě v agrárním marketingu přitom Česko za vyspělými zeměmi zaostává.


Zdroj: ČTK, 7. 4. 2005





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.04.2024 01:21