Poláci kupují českého výrobce čajů Dukát
14. 4. 2005 | Mladá fronta Dnes
Čaje od firmy Dukát známé dnes v obchodech hlavně řadou Zlatý výběr kupuje polská společnost Mokate. O koupi českého výrobce čajů informovala v minulých dnech polská média. "Koupili jsme sto procent akcií společnosti Dukát. Pomůže nám to v expanzi na trhy Evropské unie," oznámila v Polsku majitelka firmy Mokate Teresa Mokryszová. Tuzemští majitelé se nechtějí zatím k prodeji vyjadřovat. "Připravovali jsme společné prohlášení na příští týden. Teď nebudeme nic komentovat," říká spoluvlastník Dukátu Luděk Rafaj.
Dukát se na českém trhu řadí za první trojici společností v oboru. Jedničkou jsou podle tržeb Balírny Douwe Egberts se značkou Pickwick a Zlatý šálek, dvojkou je Jemča a na třetím místě Teekanne. Dukát kromě čajů vyrábí také ovocné nápoje Pingo. Mokate je v Polsku jedničkou mezi výrobci kapučín a zhruba pětinový podíl má podle polského tisku i na trhu s čajem.
Češi se v Evropě řadí k průměrným konzumentům čaje na úrovni Němců či Belgičanů. V obchodech se v tuzemsku podle údajů ACNielsen ročně prodá přes tři miliony kilogramů čaje za 1,5 miliardy korun. Ještě před pěti lety byla útrata o půl miliardy korun nižší. "V posledních dvou letech rostou prodeje ovocných a funkčních čajů, což jsou třeba čaje na nachlazení, na úkor těch černých a zelených," říká Silvie Rosenová, analytička společnosti ACNielsen, která provádí průzkumy trhu.
"Stále roste spotřeba ovocných čajů," potvrzuje i Radek Plachý ze společnosti Teekanne. Čaje s příchutí ovoce se na celkových prodejích v obchodech podílejí více než 40 procenty a v oblibě předčí i černé čaje. Podle výrobců je to dáno hlavně tím, že se lidé přiklánějí ke zdravějšímu způsobu života, a také tím, že mezi ovocnými čaji panuje větší rozmanitost. "Snažíme se stále přinášet nové mixy ovocných čajů a nejen jednotlivé chutě," dodává Plachý. Podobně postupují i další výrobci. Každý rok obohacují svou nabídku o další nové příchutě.
Podle průzkumů mají Češi zájem hlavně o sáčkové čaje. Sypané vyhledává jen menšina milovníků tohoto nápoje. Největší boom prodejů je před Vánocemi, což je spolu s lednem hlavní sezona pití čaje. Většinu čaje výrobci prodají v hypermarketech a supermarketech. Tam jim přitom v poslední době vyrůstá konkurence v podobě čajů pod hlavičkou Teska, Aholdu a dalších. "Nárůst privátních značek je cítit, ale prémiové značky to neovlivňuje," říká Plachý. Za prémiové jsou považovány čaje Pickwick, Teekanne či Zlatý čaj od Jemči. Posledně jmenovaná firma však spolu s Dukátem dodává i čaje levnější.
Zdroj: Mladá fronta Dnes, 14. 4. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 07:22
