Pitná voda a práva spotřebitele
19. 4. 2005 | ÚZPI
Záležitosti týkající se kvality pitné vody jsou řešeny zákonem 258/2000 o veřejném zdraví a prováděcí vyhláškou 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou (dříve užitkovou) vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody. Byly sjednoceny požadavky na pitnou vodu vodovodní i ze studní. I teplá voda, pokud její přívod nemůže být oddělený, musí být vyrobena z pitné vody (musí být zdravotně nezávadná). Kvalita pitné vody se kontroluje na mnoha náhodně vybraných a obměňovaných místech. Spotřebitel by měl odběr vzorku umožnit. Každý občan má právo vyžádat si od vodárny údaje o kvalitě vody podle posledního rozboru.
Dodavatel vody musí informovat spotřebitele o případném zákazu nebo omezení použití pitné vody, ale také pokud voda dočasně nevyhovuje stanoveným požadavkům, ač ještě neohrožuje zdraví (případy, kdy je limit překročen jen málo, a tak nehrozí nebezpečí vzhledem k velké míře bezpečnosti při stanovení limitů). Je-li nevyhovující kvalita vody způsobena vnitřním rozvodem, je uživatel informován, jaké má přijmout nápravné opatření. Rozvod vody (i vnitřní) musí být ze zdravotně nezávadných materiálů a konstruován podle správných technických zásad, musí být správně udržován.
Při delší stagnaci v potrubí může voda ztrácet kvalitu, takže k pití a vaření by se měla používat až voda po odpuštění. Teplá voda, ačkoli musí být z pitné vody, není určena k pití či vaření.
Zdroj: ÚZPI, 19. 4. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 13:59
