Vynálezce instantních nudlí odchází do penze
4. 6. 2005 | Hospodárske noviny
Momufuku Ando odchází z postu šéfa japonské potravinářské firmy Nissin Food Products. Co činí tuto personální změnu výjimečnou, je Andův věk - 95 let. A také hlavní výrobek firmy - instantní nudlové polévky, které Ando před lety vynalezl a které se staly téměř kultovním výrobkem. "Rozhodl jsem se zasvětit život výživě, protože jsem za druhé světové války viděl lidi umírat hladem. Věděl jsem, že na světě nemůže být mír, dokud nebudou mít všichni lidé co jíst," řekl podle agentury ČTK "nudlový král".
Firma, která vznikla již v roce 1948, uvedla na trh Chicken Ramen, vůbec první instantní nudlovou polévku. V roce 1963 pak vstoupila na tokijskou burzu. O sedm let později založila pobočku ve Spojených státech a uvedla na trh další populární výrobek - Cup Noodle, nudle v praktickém kelímku. Následovala stavba dalších továren a výzkumného centra. Firma rozšířila svoji působnost i do Brazílie, Hongkongu nebo Indonésie. Před deseti lety začala svými instantními výrobky konkurovat čerstvým nudlím i v Číně. V roce 1999 pak společnost otevřela muzeum instantních nudlí, které za první dva roky provozu navštívilo údajně 200 tisíc lidí.
Tržby Nissin Food Products za rok do letošního března dosáhly v přepočtu 56 miliard korun, zisk 3,2 miliardy. Obrat ale již několik let roste jen mírně a v posledním roce dokonce poklesl. Společnost proto svoje postavení na trhu vloni posílila koupí třetinového podílu v čínském výrobci nudlí Hebei Hualong F&N Industry Group.
Ando, který 95. narozeniny oslavil před měsícem, až dosud denně docházel do kanceláře. Chce odejít, dokud je ještě v plné síle. Řízení firmy může zcela přenechat svému synovi Kokimu, který je nyní na postu prezidenta firmy. Momufuku Ando bude zastávat speciálně pro něj zřízenou pozici čestného zakladatele.
Nezaložil ale jen jednu firmu. Nastartoval odvětví, které ročně naservíruje přes 65 miliard porcí, hlavně strávníkům v Asii. V restauracích Mc Donald's se přitom ročně nají "jen" zhruba 18 miliard zákazníků.
Zdroj: Hospodárske noviny, 4. 6. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 20:42
