Pivovary: Při pěkném počasí sílí prodeje piva o 30 až 40 procent
7. 6. 2005 | ČTK
Prodej piva v horkých měsících sílí na jižní Moravě ve srovnání se zimním obdobím zhruba o 30 až 40 procent. Sezonní výkyvy jsou nejvíce patrné zejména v typických hospůdkách, dále v restauracích se zahrádkami ve městech, motorestech a zařízeních v okolí zajímavých cyklostezek. Zhruba od 30. dubna, tedy známého "pálení čarodějnic", do konce léta u řady firem graduje i zájem o zapůjčení výčepního zařízení. Vyplývá to z ankety mezi jihomoravskými pivovary. "Z pohledu celkového prodeje nejde o výrazné procento, ale lidé nám půjčení pípy splácejí věrností ke značce," uvedl mluvčí pivovaru Starobrno Aleš Řiháček.
V restauracích a hospůdkách na hřištích je podle něj velký odběr v červnu, u Brněnské přehrady pak ještě i v květnu. Červenec mají zase nejúspěšnější klasické restaurace se zahrádkou, vyhledávané v podvečerním čase. Nárůsty prodejů v létě připadají v největší míře na točená piva, následovaná pivy v lahvích a plechovkách. "Zvyšuje se podíl sudového oproti lahvovému pivu, protože točené má pro konzumenty daleko větší význam," zopakoval ředitel Pivovaru Černá Hora na Blanensku Ivo Štorek. Podle něj se na základě dlouhodobějšího pozorování teplot projevuje na prodeji pěnivého moku každý stupeň Celsia, který jde nahoru. Podle ředitele Pivovaru Vyškov Jiřího Piňose bývá nejvyšší prodej od května do srpna. Počasí pak často ovlivňuje odbyt v červnu a na začátku července. "Firmu živí nejvíce klasika, tedy desítka a dvanáctka," uvedl s tím, že podnik letos k 325. výročí svého založení naplánoval vyšší produkci speciálních piv a jiných kulinářských lahůdek. V pozdním jaru a letních měsících mají konzumenti stále vyšší zájem o světlá piva nižší stupňovitosti. Klesají prodeje tmavých piv a speciálů, přičemž právě u speciálů nehraje asi roli jejich "síla". "Projevuje se hlavně odliv studentů ze škol i menz a také nižší návštěvnost diskoték a klubů," míní Řiháček. U čepovaných piv podle něj nejsou sezonní výkyvy tolik patrné. Pivovary se shodují, že nejhorší sezonou pro čepovaná piva byl rok 2004, kdy bylo na tuzemské poměry velmi chladné počasí. Naopak nejlepší odbyt v posledních pěti letech měly pivovary v roce 2003, kdy se teplé počasí výrazně projevilo i na kvalitě tehdejšího ročníku vinohradnické sklizně.
Zájem konzumentů dokládá i návštěvnost Slavností piva Hostan, které navštívilo v pátek a v sobotu i přes deštivé počasí více než 12.000 lidí, tedy o 2000 více než loni. Prodalo se přes 115 hektolitrů piva a pivovar Starobrno oficiálně uvedl na trh sudové limonády Zulu kola a Zulu citron. Jsou slazené výhradně přírodním cukrem a prodalo se jich osm hektolitrů. Za první čtvrtletí ohlásil své výsledky jako první v kraji Pivovar Černá Hora. Odbyt vzrostl zhruba o jedno procento na 28.394 hektolitrů u piva a u limonád na 5592 hektolitrů. Tržby posílily z 37 milionů na 40,5 milionu Kč. Od 1. června pivovar zdražil pivo a limonády v sudech v průměru o čtyři procenta.
Zdroj: ČTK, 7. 6. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 16.12.2025 01:53
