Agris.cz - agrární portál

Výroba kompotů v ČR výrazně klesla, také domácnosti méně zavařují

27. 7. 2005 | ČTK

Průmyslová výroba kompotů v Česku po roce 1992 výrazně klesla a v posledních letech se pohybuje v průměru kolem 4500 tun ročně proti průměrným 35.000 tun do roku 1989. Kvůli rostoucímu zásobení trhu čerstvým ovocem po celý rok klesá i zájem o kompotování v domácnostech, řekl ČTK Pavel Popelka ze Zájmového sdružení právnických osob konzervárensko- lihovarského průmyslu. Obchodníci hlásí stagnaci prodeje zavařovacích potřeb, na druhou stranu roste odbyt hotových kompotů, z nichž velká část je dovážena ze zahraničí.

Výrazná změna v produkci kompotů podle Popelky nastala od roku 1993, kdy začala razantní privatizace výrobních závodů a řada konzerváren ukončila činnost. Výroba kompotů rapidně klesala také kvůli nižší poptávce obchodní sítě. Jedním z důvodů bylo výrazné zdražení, protože stoupla cena cukru, surovin i pomocného materiálu. Na snížení domácí produkce kompotů má vliv i dovoz levných výrobků z Číny a jižní Evropy.

Současně klesá i zavařování doma. Podle Popelky začaly domácnosti upouštět od zavařování kvůli zlepšující se celoroční nabídce čerstvého ovoce a růstu příjmů. Zatímco dříve první ovocný druh, jahody, byl v obchodech nejdříve koncem května, dnes je toto ovoce k dostání téměř po celý rok. Podobně je tomu i u dalších plodů. Navíc se rozšířila nabídka o exotické druhy, jako je mango, avokádo, granátová jablka či papaya. V chování českých spotřebitelů sehrála důležitou roli i změna zvyklostí, protože zejména mladší generace se o kompotování nezajímá. "Nyní je to spíše záležitost babiček," podotkl Popelka.

Podobně hodnotí změnu přístupu Čechů k zavařování obchodníci. Stagnaci prodeje zavařovacích potřeb v posledních letech hlásí například Tesco Stores ČR. "Lze to přičíst jednak celoroční nabídce čerstvého ovoce a zvyšujícím se cenám cukru a samozřejmě i tomu, že lidé dnes tráví svůj volný čas aktivněji než dříve. Spíše než zavařování se věnují svým koníčkům a přátelům," řekla mluvčí firmy Jana Matoušková. Na druhou stranu lidé v obchodech více kupují hotové zavařeniny. "Zájem zákazníků o ovocné a zeleninové zavařeniny v obchodní síti Tesco roste. Největší je o tradiční druhy - jahody, borůvky, lesní směs a meruňky," uvedla Matoušková. Také podle potravinářského podniku Hamé lidé dnes vzhledem ke změnám životního stylu kompoty spíše kupují, než by je dělali doma. Vliv hraje i to, že na počátkem devadesátých let se začalo na českém trhu objevovat mnoho nových druhů kompotovaného ovoce, jako jsou mandarinky, ananas či jiné exotické plody. "Výrobky, které u nás do té doby chyběly nebo byly k dispozici jen v omezené míře, se v průběhu let staly nejoblíbenějšími kompoty," uvedla ředitelka marketingu Hamé Marcela Mitáčková. Meziročně stoupal zájem o tyto výrobky téměř o pětinu.


Zdroj: ČTK, 27. 7. 2005





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 13:59