Řetězce na Slovensku stlačily ceny ovoce, trhovci si stěžují
1. 8. 2005 | ČTK
Velké obchodní řetězce na Slovensku stlačily ceny ovoce a zeleniny. V prodejnách nadnárodních sítí lze některé druhy ovoce koupit o téměř polovinu levněji než v tržnicích. Trhovci a drobní pěstitelé si stěžují, že supermarketům a hypermarketům nedokážou konkurovat cenami. Klientelu si chtějí udržet vyšší kvalitou. Trhovci upozorňují, že mnohdy nakupují ovoce a zeleninu za vyšší ceny, než hypermarkety účtují zákazníkům. "Je to zcela normální. Už to trvá minimálně dva roky," řekl obchodník s ovocem a zeleninou Peter Fekete.
Distributoři totiž nabízejí velkým obchodním řetězcům, které najednou koupí velké množství určitého zboží, značné slevy. Navíc velké prodejny si prý mohou dovolit některé zboží nabízet levněji, protože vydělají na jiném zboží, které zákazník v obchodě nakoupí. Na postup velkých obchodních sítí, které dodavatelům prý nabízejí nízké výkupní ceny ovoce a zeleniny, si před časem stěžovali i farmáři. Zatímco v obchodních sítích mohou Slováci koupit kilogram rajčat už za 30 korun, v tržnici a ve stáncích v centru Bratislavy zaplatí až 59 korun. Značné rozdíly panují i v cenách melounů, které v těchto dnech jdou na odbyt hlavně kvůli vedrům. Zatímco jedna z obchodních sítí nabízí kilogram červených melounů za necelých deset korun, u soukromých prodejců vyjdou o asi dvě pětiny dráž. Některé druhy zeleniny včetně okurek však vyjdou dráž v obchodech než v stáncích. Lidi podle trhovců nemají peníze na to, aby kupovali u dražších prodejců. "Otázkou ale zůstává, zda levné zboží je skutečně kvalitní," doplnil jeden z prodavačů v malém stánku v centru metropole. Stěžuje si, že v minulosti u něj kupovali zákazníci zboží "na kila", nyní si vystačí pouze s několika kusy ovoce či zeleniny.
Navzdory vyšším cenám chce zákazníky lákat na kvalitnější zboží, než nabízejí obchodní sítě. V některých případech se trhovci snaží hypermarketům konkurovat i cenově. Například rajčata v tržnici v Košicích se drží zhruba na ceně, za jakou se prodávají také v hypermarketech, tedy na 40 korunách za kilogram. Rozdíl je ale v ceně melounů. Zatímco v hypermarketu prodávají kilogram červeného melounu za deset korun, v tržnici se jeho cena stále pohybuje kolem 13 až 15 Sk za kilogram. Cenovou "válku" podle pozorovatelů rozpoutal hlavně diskontní řetězec Lidl, který na slovenský trh vstoupil loni. "Vstup Lidlu zvýšil konkurenci na trhu. Ostatní prodejci se mu musí přizpůsobit," řekla ČTK analytička bankovního domu Slovenská sporiteľňa Mária Fehérová. Právě větší konkurence mezi obchodníky a také dobrá úroda tlumily růst cen potravin, dodala.
Zdroj: ČTK, 1. 8. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 23:46
