V Krkonoších se bude zřejmě opět solit
22. 9. 2005 | Právo
Údržbu horských komunikací pomocí tzv. solanky musí i letos schválit vláda České republiky. Letos stejně jako v minulých letech opakují krkonošští ochranáři stále stejnou písničku o zákazu solit silnice v oblasti národního parku. Údržbu horských komunikací pomocí tzv. solanky, speciálního roztoku dávkovaného podle přesně stanovených regulí, musí opět schválit vláda České republiky.
„Zákon o národních parcích nám neumožňuje jednat jinak než opakovat negativní stanovisko. Sůl do chráněných lokalit Krkonoš nepatří,“ zopakoval mluvčí Správy Krkonošského národního parku (KRNAP) Radek Drahný. Obce v Krkonoších už prostřednictvím silničářů letos opět požádaly o výjimku platnou za přísných podmínek vždy pouze jeden rok.
Vláda loni premiérově povolila solit donedávna pouze inertním posypem ošetřované spojnice mezi Horním Maršovem a Pecí pod Sněžkou včetně dříve v zimě kritické silnice z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna. „Statistiky jednoznačně vypovídají, že oproti minulým letům nehodovost na silnici do Špindlu v zimě klesla o padesát procent. Důvodem je možnost solit, o kterou jsme léta usilovali,“ přiblížil starosta Špindlerova Mlýna Oldřich Šimek (US).
Znovu prosolí i Harrachovsko
Žádost o výjimku solit poslala vládě i liberecká pobočka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR, která od letošního 1. října vystřídá při zimní údržbě silnic I. třídy zdejší krajské silničáře. „Odpověď dosud nemáme. Předpokládáme, že oproti loňsku nedojde k žádné vážnější změně. Nechme to na vládě,“ podotkl Josef Vrba z libereckého ŘSD. Výjimka zahrnuje na rozdíl od Špindlerova Mlýna a Pece především léta solené spojnice k hraničnímu přechodu v Harrachově celoročně hojně využívané kamiónovou dopravou. Šanci dostat požadované výjimky dávají silničářům výsledky loňského monitoringu spotřebované soli a respektu k regulím dovolujícím solit pouze při kalamitách. „Výsledky spotřeby soli a dodržování daných regulí vyznívají pro silničáře příznivě. Chovali se velmi korektně. Nelze však po jednom roce určit, nakolik se solení podepsalo na přírodě. To bude známo za několik let,“ přiznal Drahný. Solí za poslední desetiletí zničené lesy ovšem výmluvně varují na Harrachovsku, kde museli loni pokácet spousty kubíků rezatých stromů. „Zničené stromy napadá kůrovec, který se šíří na zdravé porosty,“ popsal smrtící dech soli šéf harrachovského polesí Miroslav Bulušek. Vizi sporné úseky pouze pluhovat silničáři odmítají. „Je to absurdní. Stačí jeden kamión, který koly zahřeje sníh, a hned je kluziště, což muže mít při takové intenzitě provozu tragické následky,“ logicky oponují.
Obavy ze zimní invaze kamiónů
Obyvatele měst a obcí při spojnicích k harrachovskému přechodu děsí obavy z ještě intenzivnějšího průjezdu kamiónů, který umožní opravená silnice z Turnova k Harrachovu. Petice volající po redukci, ne-li zákazu kamiónové dopravy problematickými úseky horských silnic, podepsaná možná sedmi tisíci lidmi u ministerstev dopravy a vnitra a Libereckého kraje, nezabrala. Kamióny totiž nemají a dlouho mít nebudou alternativní dopravní cestu. Naděje horalů se zřejmě marně upínají k plánům rozšířit hraniční přechod v Hrádku nad Nisou. Průchod kamiónů Hrádkem komplikuje z obav o ztrátu zisku v Polsku silná lobby gdaňských rejdařů.
Vladislav Prouza
Zdroj: Právo, 22. 9. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 13:56
