Agris.cz - agrární portál

LEA testovala internetový nákup biopotravin

23. 9. 2005 | Agris

Nabídka biopotravin na českém trhu potěšitelně roste, stále věší objem v odbytu mají i nové formy prodeje. K nim patří i nákup přes internet. Protože ho u nás rozvíjí u osm webů (+ jeden na Slovensku) a spotřebitel tu nemá většinou přímý kontakt s prodejcem ani srovnání, vyzkoušela je Liga ekologických alternativ (LEA) formou kontrolních nákupů. Testování tzv. BIO-eshopů je součástí projektu Ligy s názvem "CZ BIO" podpořeného Ministerstvem průmyslu a obchodu v rámci programů na ochranu spotřebitele.

"Průřezově zvoleným košem produktů objednaným na adresu anonymního zákazníka jsme chtěli ověřit, na jaké úrovni dnes běžný český spotřebitel může pomocí internetu získat pro svůj jídelníček biopotraviny," popisuje za LEA cíl testu Jiří Dvořák. Členové poroty složené z novinářů, biospotřebitelů, PR-expertů, marketingové specialistky a zástupce kontrolní organizace ekologického zemědělství usilovali o objednávku 16 produktů z těchto skupin: čerstvá zelenina a ovoce, mléčné produkty, pečivo, mouka, čaje a nápoje, masné produkty a vejce. Setkali jsme se s rozdílnou kvalitou internetových služeb, šíří sortimentu, lhůtou dodání v rozmezí 3-12 dnů, milým přístupem i plesnivým chlebem.

Kontrolní objednávka testovala weby www.biopotraviny.cz, www.biosfera.cz, www.dobrykramek.cz, www.jimezdrave.cz, www.slunecnibrana.cz, www.rozmaryna.cz, www.vitektrade.cz, www.zzbrno.cz a pro srovnání i slovenský www.bio-obchod.sk).

Vítězem tohoto prvního testování u nás se stal server www.rozmaryna.cz, provozovaný Evou Semotánovou společně se stejnojmenným obchůdkem zdravé výživy v Praze 5. Bodoval především pestrostí sortimentu (cca 600 položek v kvalitě BIO, z toho 37 druhů zeleniny). Druhý se umístil portál www.biosfera.cz, který nabízí dodávky z Brna a vynikl moderním pojetím. Třetí místo obsadil východočeský www.dobrykramek.cz, řízený z Jaroměře a Dvora Králové. Zaujal spektrem služeb - placení stravenkami, přikládáním informačních materiálů, vzorků kosmetiky atd.

Ze závěrů tesrtu nicméně vyplynulo několik negativních zkušeností. Ačkoli podle LEA mnohé z eshopů fungují již léta (nejstarší biopotraviny.cz 5 let), v porovnání se zahraničními zaostávají v šíři sortimentu základních potravin, formách distribuce a podílu biopotravin v nabídce. Potvrdilo se tušení, že na českém internetu není dostatek biopotravin pro pestrý jídelníček běžného spotřebitele. Omluvou internetových prodejců může být nedostatečná produkce českých ekofarem v žádaných komoditách, méně už fakt, že jen některé weby a jen v některých ohledech jsou zajišťovány s profesionalitou na potřebné úrovni doby. I přes ochotu jejich provozovatelů a často nedoceněnou a nadšeneckou práci musí ale i oni počítat s tím, že budou i u potravin konfrontováni s pravidlem „Náš zákazník, náš pán. "Přesto z této první sondy nevyvozujeme nějaký zásadní konečný soud kdo je nejlepší či nejhorší, to může průběžně vyplynout a zveřejňováním dalších zkušeností spotřebitelů i výsledků jiných testů," uzavírají iniciátoři z LEA.

V ČR se přes internet neprodávají masné výrobky v kvalitě BIO, jen minimum obchodů nabízí biozeleninu a sporadická je i nabídka biopečiva. To se projevilo i při kontrolních nákupech. Pouze dva eshopy splnily alespoň průměrně zadání objednávkového koše (www.rozmaryna.cz 10 ze 16 položek v nabídce, www.zzbrno.cz 8 ze 16 položek v nabídce). To, co je u nás zatím nereálné, je v Německu běžné - např. www.amorebio.de nabízí desítky druhů pečiva, vína, piva, několik masných výrobků (v chladících taškách) k expedici do 24 hodin a distribuované po celém Německu. U i u nás ale existují i výjimky - např. www.rozmaryna.cz nabízí jako jediný vejce v kvalitě BIO (je problém sehnat je i v běžném kamenném bioobchodě).

U většiny internetových obchodů je nejčastější formou distribuce zaslání poštou na dobírku, v Německu jsou naopak preferovány osobní rozvozy do domu. U nás tak činí www.rozmaryna.cz, www.biopotraviny.cz a při objednávce nad 1500 Kč i brněnské www.zzbrno.cz, Na Slovensku službu nabízí www.bio-obchod.sk. V některých případech si spotřebitelé v SRN ani pokaždé znovu neobjednávají a předplatí si tzv. pravidelný balíček regionálních komodit, aniž by třeba po celé zadané období znali jeho přesný obsah. Tato forma distribuce u nás zatím chybí.

Podíl biopotravin na celkovém sortimentu byl vyšší než devadesát procent pouze u www.vitektrade.cz, který se ale zabývá distribucí zahraničních biopotravin. V ostatních případech se toto číslo - na rozdíl od německých a rakouských eshopů - blížilo pouhým padesáti procentům a někdy biopotraviny nebyly dokonce ani zřetelně označeny v základní nabídce (např. www.dobrykramek.cz) a musely konkurovat krmivům, oblečení, literatuře a hudebním nosičům.


Zdroj: Agris, 23. 9. 2005





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 23:56