Agris.cz - agrární portál

Staré potraviny: stovky případů ročně

26. 9. 2005 | Hospodářské noviny

České obchodní řetězce porušují hygienické normy ve stovkách případů ročně.Kontroloři potravinářské inspekce evidují jen za první pololetí letošního roku přes čtrnáct set porušení zákona. Nejčastěji obchody prodávaly potraviny s prošlou dobou použitelnosti, nedodržovaly předepsané teploty výrobků nebo hygienické podmínky prodeje.

Myši jsou špičkou ledovce

Předpisy porušovalo mnoho řetězců, inspekce však tají, které konkrétně. Dva velké případy z minulého týdne, myši v Hypernově v Jindřichově Hradci a manipulace se zkaženými potravinami v Meinlu v Českých Budějovicích, jsou však výjimečné svým rozsahem. Oběma provozovatelům nyní hrozí statisícové pokuty. Meinl musí kromě pokuty navíc čelit trestnímu oznámení a policejnímu vyšetřování."Z našich zkušeností je zřejmé, že vždy se jedná o selhání konkrétních manažerů v konkrétní provozovně," říká mluvčí potravinářské inspekce Daniela Kolejková.Často však selhávají kontrolní mechanismy v rámci jednotlivých řetězců. "Udělali jsme všechno, abychom problém odstranili," uvedla mluvčí Aholdu Kateřina Černá.Inspektoři za prvních šest měsíců letošního roku uskutečnili na osm set kontrol v téměř sto třiceti prodejnách obchodních řetězců.Obchodní řetězce podle inspekce často závěry kontrol nerespektují. "Případ Hypernovy v Jindřichově Hradci byl výsledkem dlouhodobého stavu. Naši inspektoři tam byli od začátku roku několikrát a vždy žádali odstranění závady," uvedla Kolejková. Některé případy tak končí až u soudů. Nejvyšší správní soud například nyní bude posuzovat několik sporů mezi potravinářskou inspekcí a řetězcem Carrefour kvůli výsledkům kontrol v obchodech společnosti.

Kontrol bude víc

Inspekce navíc po zveřejnění obou případů kvůli konkrétním podnětům od spotřebitelů začne další prověřování v obchodech. "V posledních dnech zaznamenáváme úplný příval konkrétních podnětů ke kontrolám," uvedla Kolejková. Tento týden má inspekce zveřejnit další výsledky kontrol.Kromě správního řízení a pokut hrozí obchodním řetězcům v případě porušení pravidel při prodeji potravin podle marketinkových odborníků také snížený zájem spotřebitelů. Třeba na praktiky řetězce Julius Meinl dostaly upozornění všechny kontrolní úřady v zemích unie. "Na trhu je velký konkurenční boj, takováto negativní zpráva nepochybně zanechá stopy v tržbách a důvěře zákazníků," tvrdí Pavel Richter z agentury Bison & Rose."Rychloobrátkové zboží je specifické nízkou loajalitou zákazníků. A když už člověk začne chodit jinam, tak se do původní prodejny snadno nevrátí," řekl Radim Kamler z EMC Public relations.


Zdroj: Hospodářské noviny, 26. 9. 2005





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 17.12.2025 04:57