Kontroly zkaženého masa nezabírají
25. 10. 2005 | Mladá fronta Dnes
Opět zapáchající kuřata, stěžuje si šéfka pražské potravinářské inspekce Inka Laudová. Jako by se od prvního klepnutí obchodníků přes prsty na konci září příliš nezměnilo. Novými hříšníky minulého týdne jsou pražské Delvita v Sokolovské ulici a Carrefour Nový Smíchov, kde našla inspekce zkažené maso. Chyba dodavatele, hájí se oba. V další prodejně, v Albertu v Mníšku pod Brdy, byla přelepena data trvanlivosti. Chyba zaměstnanců, zní tentokrát z centrály. „To není lidské selhání, to už musí být systém,“ namítá Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.
Dodavatelé, plaťte
„Šokuje nás to. Stal se malér a měsíc nato se opakuje a nakonec to odskáčeme my,“ energicky komentuje nálezy inspektorů Jaroslav Camplík, prezident Potravinářské komory ČR s tím, že mluví za dodavatele.
Pokuty, které řetězcům hrozí, nejsou podle dodavatelů ani spotřebitelů odstrašující a část z nich spadne možná právě na dodavatele. Například Hypernova se rozhodla skončit se slovenským dodavatelem salámů a paštik Anpro. „Jednáme o vypovězení smlouvy. Jsme i dohodnuti, že nám zaplatí pokutu, kterou nám inspekce udělí,“ řekla Kateřina Černá, mluvčí českého Aholdu, kterému Hypernovy patří. Delvita prověří dodávky od drůbežáren Xaverov.
Potravinářská komora navrhuje řešit problémy jinak. Třeba oddělit zpracování masa od obchodů a pustit do nich na kontrolu dodavatele. I řetězce si dodavatele kontrolují. Podle sdružení spotřebitelů by šlo i dočasně zastavit prodej konkrétního zboží. Jsou to zatím jen plány.
Přesto se něco změnilo. Lidé se řídí radami organizací na jejich ochranu a pečlivě prohlížejí, co kupují. A daleko více si stěžují u inspekce. V Delvitě zvou zákazníky dokonce do zákulisí prodejny, kde maso zpracovávají. „Od září si ho prohlédly stovky lidí,“ říká mluvčí řetězce Petr Uchytil. Přitom nejen on, ale i další obchodníci registrují menší prodej masa. „Hysterie nikomu nepomůže. Mírný pokles jsme zaznamenali u uzenin, ale to může být i sezonou,“ konstatuje obchodní ředitel Arno Fišera za firmu Procházka.
Prohřešky v regálech však nejsou českou zvláštností. Identický příběh o řezníkovi, kterého přestalo bavit omývat a přebalovat prošlé maso jako v Hypernově, zažili loni otřesení Švýcaři se supermarketem Migros. V Anglii spotřebitelský magazín Which? objevil dlouhé lhůty zpracování kuřecího masa přímo u zpracovatele a inspektoři našli desítky kusů prošlého zboží u řetězců Asda a Tesco. „V každém případě prošlé zboží nekupujte a nejezte, i když vypadá vábně,“ radí Georgina Siklossy z Evropské spotřebitelské organizace.
Autor: KATEŘINA KOUBOVÁ
Zdroj: Mladá fronta Dnes, 25. 10. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 10:44
