SZPI zjistila letos nedostatky u poloviny kontrol v řetězcích
27. 10. 2005 | ČTK
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zjistila letos nedostatky zhruba u poloviny kontrol v obchodních řetězcích. Tyto nedostatky však v naprosté většině nijak neohrozily zdraví ani peněženku spotřebitele. Bylo poměrně jednoduché je napravit nebo odstranit, řekla ČTK mluvčí inspekce Daniela Kolejková. Inspekce uskutečnila od 1. ledna do úterý v obchodních řetězcích 4457 kontrol. SZPI podle mluvčí zaznamenala v posledních týdnech zvýšený počet podnětů ke kontrolám v prodejní síti. Od letošního 21. září, kdy zveřejnila první informaci o závažném porušení Zákona o potravinách, přišlo inspektorům přes 400 podnětů, z nichž bylo asi 60 procent oprávněných. Nyní je vyřešena asi třetina z nich.
Přibližně polovina nových podnětů se týká Prahy, uvedla dále Kolejková. Podle názoru SZPI to pravděpodobně souvisí jednak s hustotou prodejní sítě, počtem obyvatel a snad i vyšším povědomím o vlastních právech. "Svou roli hraje zřejmě i snadný přístup k internetu, s jehož pomocí také podněty od zákazníků přijímáme," doplnila mluvčí.
Na konci září SZPI například zakázala prodej všech potravin v jindřichohradecké Hypernově, která kvůli tomu byla několik dní zavřená. Při opakovaných kontrolách nalezla důkazy o značném zamoření prostoru myšmi. Společnosti Ahold za to hrozí vysoká pokuta. Problémy s inspekcí měl v poslední době také řetězec Julius Meinl, jehož prodejny na začátku října převzal Ahold. V září trestala SZPI firmu Julius Meinl za prodej potravin s prošlými daty a jejich "znovuoživování" v Českých Budějovicích. V prodejnách Julius Meinl v Praze a Táboře inspektoři zjistili například nevhodně skladované masné výrobky.
Podle informací ČTK začaly obchodní řetězce kvůli kontrolám SZPI trestat své dodavatele, kteří měli ve zboží různé závady. Například Delvita přestala po kontrolách SZPI odebírat drůbeží maso od společnosti Xaverov. Inspektoři totiž v jednom z obchodů Delvita objevili zkažené drůbeží maso, které má podle vedení řetězce na svědomí nekvalitní dodávka firmy Xaverov. Podniku chce Delvita dát pokutu za porušení dodavatelské smlouvy. Společnost se však bránila s poukazem na neustálou veterinární kontrolu. Podobně jedná například Ahold Czech Republic, který má síť prodejen Albert a Hypernova. Inspekce v některých z nich zjistila u některých paštik a salámů buď manipulaci s dobou trvanlivosti, nebo chybějící údaj o době použitelnosti. S dodavatelskou firmou Anpro ze Slovenska chce proto Ahold vypovědět smlouvu.
Zdroj: ČTK, 27. 10. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 10:25
