Blížíme se magické hranici miliónu hektolitrů piva
8. 11. 2005 | Právo
Rozhovor s obchodně-marketingovým ředitelem společnosti DRINKS UNION
JIŘÍ ŠTESL ŘEKL:
* Trh s českým pivem stagnuje. Soudí se, že jeho potenciál je doma už vyčerpán. Souhlasíte s tím?
Spotřeba piva na osobu v Česku skutečně už neporoste, spíše bude stagnovat či klesat. Bude se však měnit struktura spotřeby a to může být příležitostí pro všechny pivovary. Důkazem může být i Zlatopramen 11 a vůbec růst "jedenáctkového" segmentu mezi pivy. Růstový potenciál jistě má i stále oblíbenější "pivní turistika", tedy rostoucí počet turistů například z Anglie, kteří levnými lety létají za dobrým českým pivem.
* Může zvýšení produkce tradičního českého piva vyvolat výraznější exportní politika pivovarů?
České pivo z českých surovin a vařené tradiční technologií má ve světě velký zvuk, je svým charakterem takřka nenapodobitelné, a proto cítí většina progresívních tuzemských výrobců piva příležitost k expanzi. Těžší úlohou, avšak pro budoucnost českých pivovarů důležitou, je budování silné značky na exportních trzích. Silné pozice v zahraničí jsou zárukou dlouhodobě stabilních a rostoucích prodejů a zisků domácích pivovarů. Nám se například podařilo vybudovat si silnou pozici na velmi náročném trhu v Německu. Ve srovnání s ostatními českými výrobci exportujeme na tento trh nejvíce piva.
* Jak je na tom se spotřebou piva Evropa - mám na mysli její západní i východní část?
Trh nelze takto geograficky rozdělit na západ a východ. Spotřeba piva v některých, z pohledu konzumace piva tradičních zemích Evropy (například Německo, Dánsko nebo Irsko) významně převyšuje bývalé východní země. Je však možné sledovat významný nárůst spotřeby piva i v těchto zemích, zejména například v Rusku a Polsku.
* Jak si v místní konkurenci stojí pivovary Drinks Union? Také pociťujete, že se domácí poptávka po pivu nezvyšuje?
Náš celkový výstav piva se blíží magické hodnotě jednoho miliónu hektolitrů, pohybujeme se kolem čtvrtého místa mezi pivovarskými skupinami. Prosazovat se doma je stále těžší, protože za prvními třemi pivovarskými skupinami stojí silný kapitál a bohaté zkušenosti nejen z tuzemského trhu, ale i z globálních trhů. Pokud však chceme uspět, musíme si najít vlastní cestu. I proto nás těší, že každá třetí vypitá jedenáctka nese název Zlatopramen a jeho obliba a podíl na trhu stále rostou.
* Mohl byste stručně přiblížit vaše vývozní aktivity?
I my víme, že vývoz je pro domácí pivovary velmi důležitý. Již nyní vyvážíme přibližně čtvrtinu produkce. Výrazný růst jsme zaznamenali v Německu, které považujeme za vyspělý pivní trh, na kterém není jednoduché dlouhodobě uspět. Naše dceřiné společnosti fungují i v Polsku a na Slovensku. V Rusku jsme začali licenčně vyrábět Zlatopramen, který je podle ruských odborníků nejlepším tamním licenčně vařeným pivem. Vyvážíme ale i do exotických zemí, jako je Austrálie nebo Libérie.
* Jak se chcete v příštích letech prosadit na našem a zahraničním trhu?
Jedinou možnou cestou je budování silných značek, které jsou založeny na tradiční technologii vaření českého piva. Samozřejmě nutnou podmínkou k úspěchu je i kvalita, nemyslím teď pouze kvalitu produktu, ale kvalitu jako pojem obecně. Potřebujeme kvalitní zaměstnance v obchodě, ve výrobě, v distribuci, manažery i řadové zaměstnance. Ale samozřejmě nejen to, musíme neustále sledovat potřeby konzumentů, které se i v případě tak konzervativního nápoje, jakým je pivo, mění, a rychle na tyto změny reagovat. Spotřebitelé jsou ti, kdo pivo kupují a platí za něj.
Zdroj: Právo, 8. 11. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 09:55
