Dobrý vinař má za zády cizí peníze
9. 11. 2005 | Mladá fronta Dnes
Moravští vinaři vědí, že bez investic se kvalitní víno dělat nedá. Peníze do jejich rozvoje jdou hlavně z Čech. VÍNO 2005 - Kdo vládne vínu v Česku? Jak si stojí ve srovnání s cizinou? Mekkou tuzemského vína je bezesporu jižní Morava, její mecenáši a investoři sem však přicházejí hlavně z Čech. "Sekty se dají dělat všude, ale víno, to je Morava," vysvětluje cestu společnosti Soare ze severu Čech na jih Moravy její strategický šéf Jindřich Sobota.
Teď už je sice celá skupina trnem v oku řadě pravověrných moravských vinařů, ale totéž potkalo Bohemia Sekt, který se pustil do masivních investic na Moravě jako jeden z prvních. Ze Starého Plzence u Plzně se impérium "Bohemky" rozrostlo o závod v Mikulově, Habánské sklepy, Vinařství Pavlov a naposledy Chateau Bzenec. Se společností Soare má Bohemia Sekt společný postup v tom, že investoval peníze nejen do vinařů, ale i do vinohradů. I díky jejich snaze se těsně před vstupem do Evropské unie podařilo rozšířit vinice na skoro devatenáct tisíc hektarů. Soare si dnes buduje jméno s Vínem Valtice, a především s Vinařstvím Zaječí, které za poslední rok dospělo mezi dobré vinaře a dokáže vyhrát řadu soutěží.
Podobnou třešinku na dortu mají u Bohemia sektu tradičně Habánské sklepy a Vinařství Pavlov. Právě takové společnosti pasují velké vinařské společnosti i mezi odborníky uznávané producenty a nejsou jen dodavateli levných vín do obchodních řetězců.
Mezi jednu z největších štik jižní Moravy nyní patří Moravské vinařské závody Hukvaldy. Ty nedávno vstoupily do uznávaného vinařství Mikrosvin a setřásají ze sebe nálepku výrobce Ostravského kahanu a podobných vín okupujících regály před 15 lety. Dnes patří mezi nejrychleji rostoucí vinaře na trhu a s produkcí deset milionů litrů ročně je musí brát vážně i lídři trhu. Vinaři původem ze severomoravských Hukvald se věnují kvalitním přívlastkovým vínům.
Další investoři vsadili na jistotu. Spolumajitel Jaroměřické mlékárny Zdeněk Palát dnes musí být spokojený se svým většinovým podílem ve Znovíně Znojmo. Na ten si brousila zuby řada velkých vinařských uskupení. Znovín stále platí za jeden z nejvlivnějších vinařských podniků, jehož akce Putování za vínem, degustace přímo u výrobce nebo internetový zásilkový obchod zatím nemají konkurenci.
Asi nejznámějším investorem do vinařství se stal bývalý ředitel televize Nova Vladimír Železný. Jeho vinařství Tanzberg v současné době obhospodařuje skoro sedmdesát hektarů vinic v Mikulově, Bavorech a Perné a jeho vína mají stále mezi odborníky velmi dobrý zvuk.
Podobně se loni rozhodla dát peníze na jižní Moravu investiční společnost Auriga Tano. Ta si našla uznávaného vinaře Oldřicha Drápala, investovala do vinohradů, vybavila moderními stroji provoz v Pouzdřanech a vzniklo z toho vinařství Sonberk. "Kdo sází na kvalitu, musí investovat do výroby a to si malý vinař nemůže dovolit. Proto takové spojení," vysvětluje vznik nového vinařství Vladimíra Mrázová ze Sonberku. Na vinici v Popicích chystá Sonberk stavbu nového sklepa.
Jenom do vinařství však investovat nestačí. Mnozí teď budují po vzoru Znovína sklepy pro návštěvy, aby zákazníka vtáhli přímo do výroby. "Koho jednou zaujmete, ten se vrátí. A když máte dobré víno, s prázdnou většinou neodjede," říká Rostislav Žďárský ze Zaječí, který se chystá v okolí budovat nejen vinařskou stezku, ale třeba nad vinicemi chce nechat postavit a vysvětit kapličku jako poutní místo.
***
Spotřeba vína v ČR
(v litrech na osobu a rok)
1950 5,8
1960 14,2
1970 12,6
1980 14,1
1990 14,8
1995 15,4
2000 16,2
2005 16,5
Pramen: MZe
Zdroj: Mladá fronta Dnes, 9. 11. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 14:15
