Agris.cz - agrární portál

Stock vkládal velké naděje do vína, jeho prodej ale tolik neroste

19. 12. 2005 | ČTK

Stock Plzeň letos vkládal velké naděje do vína, ale trh s kvalitním odrůdovým vínem se nevyvíjí tak dobře, jak předpokládal. Likérka chtěla loňský pětinový propad tržeb z lihovin částečně nahradit prodejem vín. Plánovaný prodej jednoho milionu lahví, o 400.000 lahví více než loni, se jí určitě nepodaří. ČTK to řekl ředitel Stocku Martin Petrášek. Podle něj to ovlivnil přísun velmi levného vína z EU po zrušení celních bariér a loňské nadprodukci a dále "neuvěřitelně hloupý" tlak obchodních řetězců na snižování ceny. "Místo toho by (řetězce) měly spotřebitele v pití vína vzdělávat," uvedl Petrášek, podle něhož řada lidí neví, jaké víno je dobré. "V letáku se například objeví moravské jakostní odrůdové víno za 42 korun, což nemůže být jakostní, ani odrůdové, ani moravské," vysvětlil ředitel.

Stock nabízí 14 druhů vín. Loni začal prodávat odrůdová vína rakvického Vinselektu Michlovský. Značky Král vinohradu uplatnil loni na trhu 610.000 lahví včetně menších objemů čtyř francouzských, dvou jihoafrických a po jednom australském a chilském. Petrášek odhadl, že prodej vína bude letos tvořit do pěti procent tržeb, které loni činily 1,5 miliardy korun. Do segmentu vína vstoupila likérka loni na jaře, kdy jeho spotřeba meziročně stoupla o 17 procent. "Letos bude nárůst kolem pěti procent," uvedl manažer marketingu Michal Riegel. Podle něj, plzeňských prodejců i hostinských lidé umírnili svůj zájem o víno, neboť si berou více úvěrů na spotřební zboží a hypotéky na bydlení. Konec roku ale dosavadní propad plánu Stocku mírně vylepšuje.

Spotřeba vína, která je nyní 17 litrů na obyvatele za rok, ale musí podle Riegela postupně růst. ČR má potenciál dostat se na rakouskou nebo německou hladinu kolem 30 litrů na hlavu. Stále levnější nápoje deformují trh s kvalitním vínem v ČR. "V nabídce diskontního řetězce jsem viděl sedmičku španělského vína za 29 korun," uvedl Riegl. Podle něj je to dáno obrovskou nadprodukcí v Evropě. Španělsko, Itálie i moravští vinaři snižují ceny. Tlak na ceny ze strany řetězců je podle něj průřezový ve všech potravinách a není to pouze otázkou alkoholických nápojů. "Loni jsme vína uváděli na trh s cenou 89 korun, která byla v horní části středního cenové pásma. Nyní je cena o 20 korun nižší," řekl Riegl. Podobně jsou na tom vína z Mikulova a Valtic.


Zdroj: ČTK, 19. 12. 2005





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 02:48