OMD: Výdaje na reklamu na nápoje loni 2,5 mld. Kč, letos klesly
22. 12. 2005 | ČTK
Potravinářské firmy daly loni na
reklamu na nápoje 2,5 miliardy korun, letos je to však méně. Z
analýzy mediální agentury OMD vyplývá, že meziroční pokles činí
zhruba téměř deset procent. "Již rok 2004, ale hlavně letošní rok
znamená stagnaci či pokles výdajů v mnoha kategoriích," uvedli
autoři analýzy, kterou má ČTK k dispozici. Nárůst nastal pouze u
ledových čajů a energetických nápojů.
Hlavním důvodem je podle OMD nástup privátních značek a
diskontů. Výsledkem situace v maloobchodě je mimo jiné i snížení
marží značkových výrobců.
Výdaje na reklamu se týkaly piva a nealkoholických nápojů bez
kávy, čaje a instantních nápojů za prvních 11 měsíců loňského a
letošního roku. Loni daly firmy nejvíce na prezentaci piva,
následují minerálky a vody; v obou případech se výdaje za loňský
rok blížily miliardě korun. Letos to je v obou případech méně, u
piva necelých 800 milionů, u minerálek a vod je to zhruba o sto
milionů méně.
Pokles nastal i u džusů a ovocných šťáv. Loni daly firmy za
inzeráty a reklamy přes 300 milionů korun, letos je to zhruba
polovina. Přibližně stejnou sumu jako loni daly letos na reklamy
prezentující limonády (asi 400 milionů).
Nárůst výdajů zaznamenala kategorie ledových čajů, a to
zhruba na 150 milionů z necelých sto milionů korun. Vzrostly i
výdaje na reklamu na energetické nápoje, které letos atakovaly
hranici sto milionů korun.
S výjimkou energetických nápojů je typickým médiem pro nápoje
televize, konstatuje analýza; do TV směřuje 80 až 95 procent
rozpočtu ve sledovaných kategoriích. Na dalším místě je tisk, pak
venkovní reklama, rozhlas a kino; internet není dodavatelem dat
monitorován.
U piv a vod inzerují hlavní zadavatelé celoročně, nepopulární
nejsou ani zimní měsíce počátku roku. Inzerenti rádi využijí
nižších cen mimo hlavní sezonu. U vod by se podle autorů analýzy
mohlo přidat i zaměření komunikace na zdraví a štíhlou linii. "Na
toto téma jsou konzumentky citlivé zejména dvakrát v roce - po
Vánocích a před létem, kdy se chystají do plavek," uvádí analýza.
Zdroj: ČTK, 22. 12. 2005
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.05.2024 05:34