Agris.cz - agrární portál

OMD: Výdaje na reklamu na nápoje loni 2,5 mld. Kč, letos klesly

22. 12. 2005 | ČTK

Potravinářské firmy daly loni na

reklamu na nápoje 2,5 miliardy korun, letos je to však méně. Z

analýzy mediální agentury OMD vyplývá, že meziroční pokles činí

zhruba téměř deset procent. "Již rok 2004, ale hlavně letošní rok

znamená stagnaci či pokles výdajů v mnoha kategoriích," uvedli

autoři analýzy, kterou má ČTK k dispozici. Nárůst nastal pouze u

ledových čajů a energetických nápojů.

Hlavním důvodem je podle OMD nástup privátních značek a

diskontů. Výsledkem situace v maloobchodě je mimo jiné i snížení

marží značkových výrobců.

Výdaje na reklamu se týkaly piva a nealkoholických nápojů bez

kávy, čaje a instantních nápojů za prvních 11 měsíců loňského a

letošního roku. Loni daly firmy nejvíce na prezentaci piva,

následují minerálky a vody; v obou případech se výdaje za loňský

rok blížily miliardě korun. Letos to je v obou případech méně, u

piva necelých 800 milionů, u minerálek a vod je to zhruba o sto

milionů méně.

Pokles nastal i u džusů a ovocných šťáv. Loni daly firmy za

inzeráty a reklamy přes 300 milionů korun, letos je to zhruba

polovina. Přibližně stejnou sumu jako loni daly letos na reklamy

prezentující limonády (asi 400 milionů).

Nárůst výdajů zaznamenala kategorie ledových čajů, a to

zhruba na 150 milionů z necelých sto milionů korun. Vzrostly i

výdaje na reklamu na energetické nápoje, které letos atakovaly

hranici sto milionů korun.

S výjimkou energetických nápojů je typickým médiem pro nápoje

televize, konstatuje analýza; do TV směřuje 80 až 95 procent

rozpočtu ve sledovaných kategoriích. Na dalším místě je tisk, pak

venkovní reklama, rozhlas a kino; internet není dodavatelem dat

monitorován.

U piv a vod inzerují hlavní zadavatelé celoročně, nepopulární

nejsou ani zimní měsíce počátku roku. Inzerenti rádi využijí

nižších cen mimo hlavní sezonu. U vod by se podle autorů analýzy

mohlo přidat i zaměření komunikace na zdraví a štíhlou linii. "Na

toto téma jsou konzumentky citlivé zejména dvakrát v roce - po

Vánocích a před létem, kdy se chystají do plavek," uvádí analýza.


Zdroj: ČTK, 22. 12. 2005





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.05.2024 05:34