Agris.cz - agrární portál

Prazdroj poprvé prodal více než 10 miliónů hektolitrů piva

31. 1. 2006 | Právo

Společnost Plzeňský Prazdroj, lídr českého trhu s pivem a člen druhé největší pivovarnické skupiny na světě SABMiller, prodal v roce 2005 v tuzemsku i v zahraničí celkem 10,2 miliónu hektolitrů piva. Je to o půl miliónu hektolitrů (o 5 %) více než v roce předchozím. Pětina z tohoto množství piva se vyváží do zhruba 50 zemí světa. O prodejích skupiny za loňský rok včera informoval generální ředitel Prazdroje Mike Short. Zatímco odbyt piva na domácím trhu loni stagnoval a dosáhl 8 miliónů hektolitrů, prodej v cizině (součet exportu a licenční výroby) vzrostl o plných 29 procent na 2,2 miliónu hektolitrů.

„Na prodejích v zahraničí se více než polovinou podílela licenční výroba, zbytek tvořil přímý export,“ upřesnil Short. Ležák Pilsner Urquell se vyrábí v licenci v Polsku a v Rusku, Gambrinus a Velkopopovický Kozel na Slovensku, nově i v Maďarsku. Short ocenil zvláště nárůst prodejů Kozla nejen v okolních zemích, ale také ve Skandinávii.

Tržní podíl plzeňské skupiny na českém pivním trhu se loni zvýšil o 0,3 procenta a činí asi 50 procent. Za jednu z příčin stagnace domácího odbytu Short označil chladnější a deštivé počasí v období květen až říjen. „Počasí má na odbyt piva až překvapivě velký vliv,“ dodal. Cenné podle Shorta je to, že se v poslední době zvyšuje prodej dražších značek (Pilsner Urquell a Gambrinus), zatímco klesá poptávka po nejlevnějších pivech (Radegast Klasik a Primus).

Právě do klíčových značek budou směřovat letošní největší investice. Z více než miliardy korun plánovaných ve finančním roce 2006/07 půjde většina peněz do modernizace plzeňského závodu. Jde zejména o výstavbu nové stáčírny lahví a plechovek a o zvýšení kapacity výroby piva Pilsner Urquell instalací nových deseti cylindrokonických tanků.

Veškeré modernizační kroky jsou podle Shorta zaměřeny na podporu exportu a zajištění stabilní kvality prémiového ležáku. „V letošním roce bychom chtěli zvýšit prodej o necelých deset procent,“ uvedl Short. Prodej v Česku by měl zůstat na loňské úrovni. Plzeňský Prazdroj od února zvyšuje ceny točené desítky Gambrinus a černého Kozla o 60 haléřů na půllitr. Short pro letošek nevyloučil ani další zdražení. „Nepůjde však o růst cen u celého portfolia a zatím není ani jasné, kdy a jakých značek se bude týkat,“ dodal.

Stanislav Ptáčník


Zdroj: Právo, 31. 1. 2006





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 18.12.2025 06:51