Agris.cz - agrární portál

Výrobci vody proti ptačí chřipce hrozí až desetimilionová pokuta

24. 2. 2006 | ČTK

Výrobci balené minerální vody, která

podle etikety údajně chrání před ptačí chřipkou, hrozí za klamání

spotřebitele až desetimilionová pokuta. Podle odborníků je

informace na etiketě vody lživá a její výrobce tak použil

klamavou reklamu. Voda byla k dostání například v brněnské

Hypernově, její prodej však zakázala Státní zemědělská a

potravinářská inspekce. Nyní se podle ministra průmyslu a obchodu

Milana Urbana do případu vložil i živnostenský úřad v Brně. Firma

však s tvrzením o klamání spotřebitelů nesouhlasí.

"Potvrdí-li se skutečně slova odborníků ze zdravotnictví o

nesmyslnosti textu umístěném na výrobku, potom se jednoznačně

jedná o klamání spotřebitele. Podnikatel musí mít dobré nápady,

ale v tomto případě jde o nemorální a neférový byznys," řekl dnes

ČTK Urban, který požádal živnostenský úřad v Brně, aby okolnosti

prodeje vody Fromin Aktimun prošetřil. Také hlavní hygienik České

republiky Michael Vít si myslí, že výrobce vsadil na klamavou

reklamu, aby zvýšil odbyt minerální vody.

Roman Bajčan, mediální zástupce firmy Aquamat, která vodu

vyrábí, ale tvrdí, že Vít vylévá s vaničkou i "své dítě". Vít

podle Bajčana věděl o všech substancích tohoto nápoje a byl to

prý právě on a ministerstvo zdravotnictví, které schválilo

milionové granty na odborné posouzení tzv. nukleotidů (Imuregen,

Imun plus), které nápoj obsahuje.

"Naprostá většina odborných studií hovoří o tomto

potravinovém doplňku jako 'prostředku masové prevence'. Snahou

výrobce bylo využití státem podporovaného a atestovaného

preparátu a nabídnout jej ve formě nápoje veřejné spotřebě,"

zdůraznil Bajčan.

Posilování obranyschopnosti, zvýšení odolnosti organismu

proti virovým onemocnění a tedy i ptačí chřipce podle Bajčana

potvrdily například Onkologická klinika Fakultní nemocnice v

Olomouci nebo Mikrobiologický ústav Akademie věd.

Také manažer Ivan Novotný říká, že firma Aquamat má v rukou

dokumenty odborníků, kteří tvrzení uvedené na etiketě podporují.

"Nápoj je prevencí proti jakékoliv nákaze virového původu, tedy i

ptačí chřipce," řekl brněnskému deníku Rovnost Novotný. Připustil

však, že na nových etiketách se nápis již neobjeví.

Etiketa se nelíbí ani Státní zemědělské a potravinářské

inspekci, která prodej balené vody se zmíněnou etiketou zakázala

již v lednu. Odstranění etikety kvůli nápisu, že voda působí jako

prevence proti chřipce, firmě přikázali i hygienici. Výrobek

označený letákem se podle Urbana přesto znovu objevil v regálech

některých obchodů.

Obchodní řetězec Hypernova již balenou vodu stáhl z prodeje.

Mluvčí řetězce Kateřina Černá ČTK řekla, že výrobce vody Fromin

Aktimun obchod ujišťoval o tom, že prodej takto označeného

výrobku nebyl zakázán. Hypernova ale nyní podle Černé zjistila,

že Státní zemědělská a potravinářská inspekce jej zakázala již v

polovině ledna.

Případů ptačí chřipky v Evropě přibývá. Tento týden byly nové

potvrzeny v Bosně, Bulharsku a na Slovensku. Ptačí chřipka se

zatím nevyskytla v žádných chovech drůbeže ani v Česku, ani v

jiných zemích EU. Ze zemí, kde se objevila, se nesmí dovážet

žádná drůbež, drůbeží maso, ani tepelně neošetřené peří. K

likvidaci viru ptačí chřipky přitom stačí tepelná úprava při 70

stupních Celsia.


Zdroj: ČTK, 24. 2. 2006





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 15:35