Výrobci vody proti ptačí chřipce hrozí až desetimilionová pokuta
24. 2. 2006 | ČTK
Výrobci balené minerální vody, která
podle etikety údajně chrání před ptačí chřipkou, hrozí za klamání
spotřebitele až desetimilionová pokuta. Podle odborníků je
informace na etiketě vody lživá a její výrobce tak použil
klamavou reklamu. Voda byla k dostání například v brněnské
Hypernově, její prodej však zakázala Státní zemědělská a
potravinářská inspekce. Nyní se podle ministra průmyslu a obchodu
Milana Urbana do případu vložil i živnostenský úřad v Brně. Firma
však s tvrzením o klamání spotřebitelů nesouhlasí.
"Potvrdí-li se skutečně slova odborníků ze zdravotnictví o
nesmyslnosti textu umístěném na výrobku, potom se jednoznačně
jedná o klamání spotřebitele. Podnikatel musí mít dobré nápady,
ale v tomto případě jde o nemorální a neférový byznys," řekl dnes
ČTK Urban, který požádal živnostenský úřad v Brně, aby okolnosti
prodeje vody Fromin Aktimun prošetřil. Také hlavní hygienik České
republiky Michael Vít si myslí, že výrobce vsadil na klamavou
reklamu, aby zvýšil odbyt minerální vody.
Roman Bajčan, mediální zástupce firmy Aquamat, která vodu
vyrábí, ale tvrdí, že Vít vylévá s vaničkou i "své dítě". Vít
podle Bajčana věděl o všech substancích tohoto nápoje a byl to
prý právě on a ministerstvo zdravotnictví, které schválilo
milionové granty na odborné posouzení tzv. nukleotidů (Imuregen,
Imun plus), které nápoj obsahuje.
"Naprostá většina odborných studií hovoří o tomto
potravinovém doplňku jako 'prostředku masové prevence'. Snahou
výrobce bylo využití státem podporovaného a atestovaného
preparátu a nabídnout jej ve formě nápoje veřejné spotřebě,"
zdůraznil Bajčan.
Posilování obranyschopnosti, zvýšení odolnosti organismu
proti virovým onemocnění a tedy i ptačí chřipce podle Bajčana
potvrdily například Onkologická klinika Fakultní nemocnice v
Olomouci nebo Mikrobiologický ústav Akademie věd.
Také manažer Ivan Novotný říká, že firma Aquamat má v rukou
dokumenty odborníků, kteří tvrzení uvedené na etiketě podporují.
"Nápoj je prevencí proti jakékoliv nákaze virového původu, tedy i
ptačí chřipce," řekl brněnskému deníku Rovnost Novotný. Připustil
však, že na nových etiketách se nápis již neobjeví.
Etiketa se nelíbí ani Státní zemědělské a potravinářské
inspekci, která prodej balené vody se zmíněnou etiketou zakázala
již v lednu. Odstranění etikety kvůli nápisu, že voda působí jako
prevence proti chřipce, firmě přikázali i hygienici. Výrobek
označený letákem se podle Urbana přesto znovu objevil v regálech
některých obchodů.
Obchodní řetězec Hypernova již balenou vodu stáhl z prodeje.
Mluvčí řetězce Kateřina Černá ČTK řekla, že výrobce vody Fromin
Aktimun obchod ujišťoval o tom, že prodej takto označeného
výrobku nebyl zakázán. Hypernova ale nyní podle Černé zjistila,
že Státní zemědělská a potravinářská inspekce jej zakázala již v
polovině ledna.
Případů ptačí chřipky v Evropě přibývá. Tento týden byly nové
potvrzeny v Bosně, Bulharsku a na Slovensku. Ptačí chřipka se
zatím nevyskytla v žádných chovech drůbeže ani v Česku, ani v
jiných zemích EU. Ze zemí, kde se objevila, se nesmí dovážet
žádná drůbež, drůbeží maso, ani tepelně neošetřené peří. K
likvidaci viru ptačí chřipky přitom stačí tepelná úprava při 70
stupních Celsia.
Zdroj: ČTK, 24. 2. 2006
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 15:35
