Agris.cz - agrární portál

Co představuje značka KLASA

1. 3. 2006 | MZe ČR

Národní značka kvality KLASA slouží spotřebitelům a odběratelům k lepší orientaci při identifikaci typických domácích produktů, prezentaci jejich kvality v porovnání s konkurenčními potravinami. Značka KLASA je propůjčována na tři roky a její vlastnictví může být po této lhůtě prodlouženo, ale také může být při zhoršení kvality či porušení podmínek pro její získání odebráno. Požadovanou kvalitu a složení výrobků mj. posuzuje a po jejím udělení kontroluje Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Logem KLASA mohou být označeny výrobky, u kterých:

- spotřeba tuzemských surovin pro výrobu splňuje následující podíly: u mléčných, masných, drůbežích, rybích, mlýnských a pekárenských 90 procent a u ostatních výrobků sedmdesát procent, pokud je nezbytné použít suroviny z dovozu (kakao, ořechy, ovoce, mořské ryby apod.) musí tvořit podíl domácích surovin nejméně čtyřicet procent,

- výroba probíhá zcela na území České republiky (podíl národní práce je 100 procent.)

- je stálá kvalita (výrobce musí dodržovat pravidla správné výrobní a hygienické, případně zemědělské praxe),

- jsou splněny všechny podmínky, detailně rozpracované v "Pravidlech pro udělování národní značky KLASA".

Program je maximálně otevřen tak, aby všichni výrobci či producenti podnikající na území České republiky a splňující všechny další podmínky, měli možnost do něj vstoupit. O značku Klasa jednotliví zájemci žádají Ministerstvo zemědělství, úsek náměstka pro potravinářskou výrobu a obchod, konkrétně Odbor potravinářské výroby. Registrace není podmíněna vstupním poplatkem. Ze strany žadatele budou hrazeny pouze nezbytné náklady, např. kvalitativní testy apod. Požadovanou kvalitu a složení výrobků pro potřeby udělení značky posuzuje a po jejím udělení i následně kontroluje Státní zemědělská a potravinářská inspekce, případně za pomoci Státní veterinární správy, odborných ústavů a regionálních pracovišť - zemědělských agentur MZe. V případě porušení podmínek programu je možné značku odebrat. Podrobné podmínky programu jsou uvedeny v "Zásadách, kterými se stanovují podmínky pro udělení národní značky pro české potraviny a zemědělské produkty".

Od 2004 známky spravuje Odbor pro marketing Státního zemědělského intervenčního fondu. Národní program podpory kvalitních českých potravin je obdobou nejrůznějším státních a polostátních prezentačních a propagačních systémů národní potravinářské produkce v zemích Evropské unie, kandidátských a dalších zemích. Jde o marketingový nástroj, který není v rozporu s mechanismy WTO (Světové obchodní organizace) a slouží především k lepší orientaci spotřebitele, identifikaci typických národních potravinářských produktů a prezentaci nadstandardně kvalitních a bezpečných potravin.

Podobný program do té doby v České republice chyběl. Jak vyplynulo z anket, je pro tuzemské spotřebitele podpora českých potravin důležitá. Na otázku, zdali má ČR stejně jako jiné evropské země podporovat kvalitní tuzemské potraviny, odpovědělo kladně 1040 hlasujících, zatímco pouhých 24 lidí bylo opačného názoru. Z dalších dotazů vyplynulo, že se lidé sami chtějí svým výběrem při nákupu aktivně zapojit do jejich podpory. Anketa také prokázala, že v případě potravin není pro tuzemské spotřebitele v řadě případů nejdůležitějším kritériem cena. Zatímco totiž cenu upřednostňuje ze spektra oslovených při rozhodování o nákupu potravin 23 procent hlasujících, kvalita byla podle ankety nejdůležitější pro 67 procent hlasujících. Zbylých deset procent považovalo za rozhodující impuls při výběru potravin konkrétního výrobce.

Podle šetření TNS Factum se ukazuje, že stále zůstávají vysoké preference českých výrobků v oblasti piva, vína, potravin a nealko holických nápojů a převažují i v ostatních kategoriích sledovaných komodit. Zajímavé jsou rovněž důvody vedoucí k preferenci českých nebo zahraničních výrobků. Dříve to byla jednoznačně cena, která vedla ke koupi našeho zboží, a jen u menší části populace hrála roli znalost výrobce, tradice a dobrá zkušenost s výrobkem. Z výsledků dalších šetření můžeme usuzovat na určitý "návrat" českých spotřebitelů k tradicím a pocit podpory českých výrobců. Spotřebitelé také postupně přicházeli k přesvědčení, že české zboží ve většině případů překračuje, nebo je minimálně stejně kvalitní jako zahraniční výrobky. Cena přestala být jediným důvodem preference našich produktů. Tyto postoje se vykrystalizovaly již v průběhu devadesátých let, v poslední době nedochází k převratným změnám. Hlavními důvody pro preferenci tuzemských produktů je v současné době především zvyk, podpora českých výrobců a srovnatelná kvalita se zahraničními produkty.

Pramen: Ministerstvo zemědělství


Zdroj: MZe ČR, 1. 3. 2006





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 10:21