Agris.cz - agrární portál

Švarc: Vracení daně u biopaliv by poškodilo Čepro i zemědělce

30. 3. 2006 | ČTK

Podpora biopaliv ve formě vracení spotřební daně by přinesla dodatečný zisk pro rafinerie, zároveň by ale znamenala finanční ztráty pro státní podnik Čepro a poškodila by i zemědělce. Stát by měl proto u biopaliv zachovat spotřební daň či přímo podporovat zemědělce. V rozhovoru pro ČTK to včera řekl generální ředitel Čepra Pavel Švarc. Plošné přidávání biopaliv do pohonných hmot má začít v roce 2007. "Výpadek financování Čepra v případě vratky spotřební daně se dá odhadovat na minimálně 100 milionů korun ročně," uvedl Švarc. Rafinerie, tedy Česká rafinérská a Paramo, by totiž podle něj Čepru omezily dodávky paliv bez příměsi biopaliv kvůli získání maxima dotací. Ohrozilo by to tak velkoobchodní činnost Čepra. Rafinerie přitom podle Švarce dotace nepotřebují; mají například proti konkurenci levnější ropu z Ruska.

Podpora státu ve formě vracení spotřební daně zřejmě kvůli Bruselu neprojde, řekl ČTK Jiří Felčárek z tiskového odboru ministerstva zemědělství. "Tato forma podpory se v Evropské unii sice používá, ale nedoporučili nám ji," řekl. Další variantou je, že stát nebude poskytovat dotace vůbec. Jako nejpravděpodobnější se ale jeví přímé dotace výrobcům biokomponent, uvedl Felčárek. Vláda by se touto problematikou měla zabývat v nejbližších týdnech.

Upevnění pozic obou rafinerií, které spadají do skupiny Unipetrol, na velkoobchodním trhu paliv díky vratce daně by podle Švarce vedlo ke zvýšení cen benzinu a nafty. "Ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích by díky získání dominantního postavení rafinerií mohly vzrůst o desítky haléřů," řekl Švarc. "Nejtransparentnější je návrh zachovat spotřební daň a nepodporovat nikoho," domnívá se Švarc. Každá dotace či podpora s sebou nese riziko korupce. Podle něj by bylo vhodné sledovat celkový podíl biopaliv v motorových palivech tak, aby se zvýšení ceny u benzinu a nafty projevilo zhruba stejně. Přidání biolihu do benzinu je levnější než přidávaní metylesteru řepkového oleje (MEŘO) do nafty. "Přidání biolihu do benzinu by cenu na čerpacích stanicích zvýšilo o maximálně 15 haléřů na litr, kdežto MEŘO zvyšuje cenu o 50 až 60 haléřů," poznamenal Švarc.

Tzv. vratka spotřební daně by také podle generálního ředitele Čepra poškodila zemědělce a výrobce biolihu a metylesteru řepkového oleje. Rafinerie by prý raději kupovaly tuto produkci v zahraničí, protože by je díky tamním státním podporám vyšla levněji. Pokud by se v tuzemsku spotřebovalo 200.000 tun metylesteru řepkového oleje a dva miliony hektolitrů biolihu, dosáhlo by vrácení spotřební daně ze státního rozpočtu zhruba 4,6 miliardy korun ročně. Z toho přes dvě miliardy korun by šlo rafineriím Unipetrolu a přes dvě miliardy by získali dovozci, podotkl Švarc. "Stát tak za své peníze diskriminuje české výrobce biokomponent a svůj majetek - firmu Čepro," dodal.

Nahrazení části fosilních paliv biopalivy vyžadují směrnice EU. Evropské země jdou podle Švarce cestou zachování spotřební daně bez vratky. Biopaliva nyní uspokojují jen 1,4 procenta spotřeby pohonných hmot v EU, daleko od plánovaného cíle 5,75 procenta pro rok 2010. Unie tak ve výrobě bioetanolu stále výrazně zaostává za USA či Brazílií.

Miluše Hlinovská


Zdroj: ČTK, 30. 3. 2006





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 16.12.2025 15:30