Tesco postaví nové obchody
26. 4. 2006 | Hospodářské noviny
Poté, co se svými hypermarkety ovládlo nákupní zóny na perifériích velkých měst, pustí se Tesco i do jejich center. Postaví v nich nové malé prodejny, a do Česka tak přenese recept, který se mu osvědčil ve Velké Británii. Už zítra britský řetězec otevírá první z nich: jednu v Rokytnici nad Jizerou a druhou v Turnově. Tyto prodejny nedávno koupil od bývalé Edeky, teď se budou jmenovat Tesco Express. Zhruba za týden přibude třetí v Plzni - Doubravce, ale příští rok další desítky.
Prodejny budou kolem 300 metrů čtverečních, Tesco je umístí vždy tam, kde bydlí nebo pracuje více lidí. Nebude to obchod, do kterého by se jezdilo autem, otevřeno bude vždy od sedmi hodin ráno do devíti večer. Tesco není první, kdo se do takové sítě obchodů pouští. Například Delvita rozvíjí menší prodejny "šité na míru" zákazníkům poté, co naopak zavřela některé starší prodejny. Novým říká City a spolu s obdobnými prodejnami typu Proxy jich má už 39.
Proti supermarketům
Krok Teska je konkurenčním útokem především na supermarkety a podle odborníků má značnou šanci, že uspěje. "Dlouho tu takový koncept chyběl. Důležité je pro něj umístění a dobré nastavení sortimentu. Cena je v tomto případě podružnější, protože lidé tam dělají menší nákupy, ne velké rodinné," říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Tesco chce v nové síti nabízet hlavně potraviny, víno, alkoholické nápoje a pečivo. Dohromady zhruba kolem dvou tisíc druhů zboží, což je asi o polovinu méně než současná nejmenší prodejna Teska v Mikulově. Pro srovnání: největší hypermarket Tesco, který stojí v Praze-Letňanech, má v regálech třicetkrát větší sortiment - šedesát tisíc druhů výrobků. "V maloformátových prodejnách vidíme budoucnost. Nový typ obchodů představuje možnost, jak se ještě více přizpůsobit požadavkům našich zákazníků," říká mluvčí Teska Jana Matoušková.
Konkurence souhlasí. Sortiment těchto prodejen je přesně upraven podle nákupních zvyklostí a životního stylu zákazníků. "To nám umožňuje nabídnout sortiment a služby supermarketu i v oblastech, kde by velké prodejny neměly šanci," vysvětluje mluvčí Delvity Petr Uchytil.
Expert na nakupování Skála počítá, že Tesco Express i další prodejny tohoto typu uspějí také proto, že lidé začali měnit své nákupní zvyklosti. Do supermarketů totiž část z nich přichází už jenom pro "maličkosti", třeba víno či bonboniéru. Podobné potřeby uspokojí právě malé prodejny.
Jako v Británii
Nová síť prodejen by neměla podle expertů ohrozit úplně nezávislé krámky, jejichž obliba je v posledních letech stabilní. Tesco má tyto prodejny v Británii už od roku 1994. "V Česku jich do roku 2007 otevřeme řádově desítky, první nové budou v Praze městě," říká mluvčí Matoušková.
Zdroj: Hospodářské noviny, 26. 4. 2006
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 10:18
