Výdaje pivovarů za reklamu loni po letech růstu klesly o 12 pct
29. 5. 2006 | ČTK
Praha 28. května (ČTK) - Výdaje pivovarů za reklamu loni po řadě let růstu meziročně klesly o 12 procent na 805 milionů korun, vyplývá z údajů agentury TNS A-connect. Podle Štěpána Woldeho z mediální agentury ARBOmedia to může mít dvě příčiny. První pololetí loňska bylo meziročně chudší na velké sportovní události. V roce 2004 se totiž konalo mistrovství Evropy ve fotbale, navíc hokejový šampionát byl tehdy na domácí půdě, což zesílilo jeho význam. Druhým důvodem poklesu je podle něj to, že na podzim určitý čas chyběly v televizi kampaně dvou významných pivovarských inzerentů. V roce 2004 pivovary vynaložily na reklamu přes 900 milionů korun, což byl téměř pětinásobek proti roku 1997. Celková čísla nezahrnují platby za billboardy.
Celkový objem mediálních investic loni meziročně poklesl, ale opět výrazně stoupl podíl televizní reklamy ve srovnání s ostatními médii, řekl ČTK manažer spotřebitelského výzkumu Pivovarů Staropramen Martin Novák.
Na účtech televizních společností skončilo loni 91 procent peněz, které pivovary na reklamu vynaložily, tedy zhruba 733 milionů korunu. Podíly ostatních médií klesly. Zhruba 2,8 procenta (22,6 milionu) směřovalo do novin, 2,6 procenta (21 milionů) do časopisů a po necelých dvou procentech připadlo na kina a rádia.
Odborníci zdůrazňují, že na trhu piva kromě distribuce a ceny hraje zcela zásadní roli vnímaní značky. Televize je nejdůležitějším komunikačním nástrojem hlavně díky své schopnosti vyprávět příběh, působit na emoce a vnímání značky ovlivnit. Náklady na zásah jednoho spotřebitele jsou prý navíc přes stoupající ceny TV reklamy stále nejnižší.
Podle Nováka lze očekávat, že výdaje pivovarského průmyslu na mediální podporu letos opět vzrostou. Hlavním důvodem bude zdražení reklamy v televizi, k němuž došlo začátkem roku. "V podstatě to znamená, že pro dosažení stejného efektu reklamy budou muset firmy sáhnout podstatně hlouběji do kapsy," podotkl Novák. Pokud však podle něj bude růst cen pokračovat, může to vést k přehodnocení mediální strategie podniků, které budou hledat efektivnější cesty, jak oslovit spotřebitele. "To se ale pravděpodobně neprojeví dříve než v roce 2007, protože pro letošní rok už mají firmy svoje marketingové plány hotové," dodal.
Celkové výdaje firem za reklamu se loni podle odhadů ARBOmedia pohybovaly kolem 17,765 miliardy korun. Letos by měly překročit 18 miliard.
David Mařík
Zdroj: ČTK, 29. 5. 2006
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 03:32
