Odpůrce pivní reklamy: Zamítají naše stížnosti; asi je to korupce
19. 7. 2006 | ČTK
Bojovník proti propagaci alkoholu Milan Berka není spokojen s tím, jak české úřady posuzují jeho stížnosti na porušování zákona o reklamě. Chystá se teď proto podat trestní oznámení na živnostenské úřady v Brně a v Jihlavě. Úřady podněty pravidelně zamítají, některá jejich stanoviska nasvědčují možné korupci, řekl dvaatřicetiletý vystudovaný právník ČTK. Úředníci podobná nařčení rázně odmítají, při posuzování stížností prý postupují podle zákona.
Berka, několik let přísný abstinent, bojuje se svými kolegy ze sdružení Kontext proti pořádání pivních soutěží a jiným způsobům propagace piva i dalšího alkoholu od roku 2000. Za tu dobu podal asi stovku stížností živnostenským a městským úřadům i Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. Naprostou většinu ale úřadníci zamítli. Brněnský aktivista, který jako jediný za sdružení vystupuje, mluví nejen o spojení pivovarů a úředníků, ale i o vazbách pivních lobbistů na politické špičky.
Každý Čech včetně novorozeňat vypije ročně v průměru 160 litrů piva, podle Kontextu k tomu přispívá právě laxní přístup úřadů k pivní reklamě. To, že mají Češi největší spotřebu piva na světě, považuje Berka za ostudu. Chtěl by zrušit nejen pivní slavnosti, ale třeba také vinobraní. "Chápu, že jsme vinařský kraj," říká o jižní Moravě, "přesto bych zakázal aspoň spolupořadatelství měst a obcí."
Na protest proti Kontextu teď o pořádání původně zrušených pivních slavností rozhodl pivovar Bernard. "Argumentace pana Berky je ryze účelová, jdoucí proti smyslu zákona na regulaci reklamy a jsem přesvědčen, že již hraničí se zasahováním do osobních práv a svobod," míní ředitel Stanislav Bernard. Berka rázně odmítá podezření, že podávání stížností je pro něj sportem. "Chceme, aby úřady v Česku dělaly svoji práci," tvrdí. Největší problém je podle něj vliv propagace alkoholu na děti. "Je pravda, že to děti může negativně ovlivnit. Důležité ale je, jestli si tatínek nebo maminka často nenaklánějí i doma," řekl psycholog Jiří Brančík.
Přestože Berka s úředníky jedná málokdy, většina z nich zná jeho jméno velice dobře. "Kontroly se nebojím, jsem přesvědčená, že jsme postupovali podle zákona," řekla vedoucí jihomoravského živnostenského úřadu Jitka Vítová. Do Brna poslal Berka za poslední čtyři měsíce asi deset stížností. "Jednu z nich, na visačky Starobrna, které se jednoho dne objevily v brněnských autobusech a tramvajích, zamítli úředníci za dva dny," říká Berka nevěřícně. Podle Vítové ale úředníci víc času nepotřebovali.
S jednou stížností už Kontext přece jen uspěl. Pivovar Platan dostal za porušení zákona o reklamě pokutu od jihočeského živnostenského úřadu. "Ta pokuta je pro nás klíčová, vypadá to, že by se české úřady mohly už konečně probrat," uvedl Berka.
Brzy by si mohl připsat další bod. "Vytypovali jsme zatím dvě podezřelé pivní slavnosti, musíme ale počkat na propagační materiály," uvedla vedoucí živnostenského úřadu kraje Vysočina Eva Šarapatková. Její lidé prý na základě Berkových dopisů pro jistotu monitorovali všechny pivní slavnosti v regionu.
Lukáš Sapík
Zdroj: ČTK, 19. 7. 2006
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 16.12.2025 13:41
