Agris.cz - agrární portál

MICHELIN CHALLENGE BIBENDUM 2006

19. 8. 2006 | Agris

Akci Challenge Bibendum organizuje společnost Michelin v  úzké spolupráci s četnými představiteli problematiky dopravní pohyblivosti. Cílem této každoroční události je ukázat, jaké jsou dnes technické možnosti řešení, které v  roce 2030 podpoří ekonomický rozvoj a svobodu přemisťování miliardy a půl automobilů na celé planetě (oproti polovičnímu počtu v  současnosti), a to bez negativních důsledků pro společnost a energetické zdroje.

V pátek 9. června 2006 odstartoval osmý ročník akce Challenge Bibendum. Debaty, ukázky a testy tohoto ročníku se týkaly především tří témat:

- energie pro silniční dopravu zítřka;

- nové technologie pro stále více urbanizovanou dopravní pohyblivost;

- silniční bezpečnost.

První den byl ve znamení dvou významných událostí. Nejprve se odborníci shromáždili u třech tematicky zaměřených kulatých stolů, aby diskutovali o celosvětových technických novinkách a nových nařízeních. Jejich souhrn byl následně prezentován v hodinové přednášce v sobotu 10. června ve výzkumném centru CERAM (Centre d’Essais et de Recherche Automobiles de Mortefontaine) na severu Paříže. Zároveň sloužil jako úvod ke třem sekcím Fóra Challenge Bibendum v pondělí 12. června.

Druhou událost představovalo otevření centra technologické expozice. Umožňovalo padesáti průmyslníkům, výzkumným ústavům a jiným účastníkům vystavit poslední technologické novinky spojené s třemi hlavními tématy akce.

8. ročník Challenge Bibendum byl oficiálně zahájen generálním ředitelem společnosti Michelin Michelem Rollierem v ranních hodinách v sobotu 10. června v  centru CERAM těmito slovy plnými dojetí, ale zároveň optimismu a víry v  budoucnost:

Jaká je myšlenka Challenge Bibendum? Jednoduše respektuje fakta. A také se vyznačuje urputnou snahou o nepřetržitý pokrok. Stojí na přesvědčení, že neexistuje jediné správné řešení, ale rozmanité možnosti, které je třeba rozvíjet, a to za vzájemné spolupráce výzkumníků, průmyslníků, uživatelů a zákonodárců. Mluvím o tomto duchu Challenge s  dojetím, protože ten, kdo ho uměl vdechnout do předchozích ročníků, byl Edouard Michelin, Účastnil se jich s  přátelským a vřelým nadšením. Věřil, že se trvalá dopravní pohyblivost bude nepřetržitě rozvíjet a že tento důležitý faktor pokroku obohatí jednotlivce. Věřil, že trvalá dopravní pohyblivost překoná stále narůstající omezení daná ochranou životního prostředí a neobnovitelností některých energetických zdrojů. To je naše hlavní výzva!“

Letošní ročník byl věnován právě Edouardovi Michelinovi, iniciátorovi této mezinárodní, světově jedinečné události týkající se trvalé dopravní pohyblivosti, který tragicky zahynul na konci května tohoto roku. Právě on od roku 1998 Challenge Bibendum nadšeně podporoval. Dnes se Challenge Bibendum stal mezinárodní událostí, bez níž by rozvoj trvalé dopravní pohyblivosti nebyl možný.

Letošní ročník byl organizován pod patronací prezidenta Francouzské republiky Jacquese Chiraca a viceprezidenta Evropské komise zodpovědného za dopravu Jacquese Barrota. Zúčastnilo se jej celkově 2 500 účastníků ze stovky organizací (průmyslových, nevládních, institucí). Jacques Barrot na úvod všechny přítomné pozdravil a prohlásil, že se „pohyblivost ve 21. století nemůže vyvíjet bez ohledu na požadavky kladené ekonomickým vývojem a ochranou životního prostředí”. Dále vyjádřil přesvědčení, že průmyslová řešení nemohou být ve větším měřítku rozvíjena bez garance interoperability a možnosti natankovat alternativní zdroje kdekoliv v  Evropě. „S aktivní pomocí parlamentu můžeme přemýšlet o zavedení společného standardu u všech účastníků tohoto energetického řetězce od zemědělců po naftaře a distributory. Chceme, aby tato inovační, jistá a trvalá pohyblivost představená projektem Challenge Bibendum ukázala, že průmyslníci po celém světě na této výzvě pracují.“

Alejo Vidal-Quadras Roca, viceprezident Evropského parlamentu, se vyjádřil jménem prezidenta Evropského parlamentu v tom smyslu, že různí představitelé dopravní pohyblivosti by měli přispět svými znalostmi a zkušenostmi. V  oblasti dopravy došlo podle něj k významnému pokroku , nicméně stále zůstávají některé oblasti k  řešení.

Během tohoto zahajovacího dne si účastníci mohli vyzkoušet 150 automobilů, které byly přivezeny speciálně kvůli akci Challenge, mohli se zúčastnit různých ukázek, navštívit centrum technologické expozice s  50 stánky jednotlivých průmyslníků a výzkumných ústavů, navštívit energetické stanice (na vodík, na elektřinu atd.) či se zúčastnit prezentace závěrů z  kulatých stolů, kde se diskutovalo o třech klíčových tématech.

V neděli 11. června potom odstartovala rallye, která spojovala CERAM a Champ de Mars v Paříži. Tato rallye, organizovaná podle předpisů mezinárodní automobilové federace (Fédération Internationale Automobile, FIA) a francouzské federace sportovních automobilů (Fédération Française de Sports Automobiles, FFSA), vytvořila oficiální pořadí jednotlivých automobilů. Přivítání automobilů v cíli bylo úžasné: na určeném místě čekalo více než 2500 lidí! Rodiče se svými dětmi, prarodiče s vnoučaty, zvědavci, turisté, ti, co šli na nedělní vycházku, fandové nových technologií, nadšení obdivovatelé automobilů, ekologové… Ti vš ichni přišli sledovat, objevit, pochopit problematiku trvalé dopravní pohyblivosti, vyzkoušet si automobily (jedoucí na elektřinu, biopaliva), diskutovat se specialisty, účastnit se ukázkových akcí… A takový byl také cíl nedělního dopoledne: ukázat široké veřejnosti, co všechno je trvalá dopravní pohyblivost. Předvést jim, že automobily mohou jezdit i na něco jiného než naftu ši benzin. Dát jim možnost si uvědomit, co je trvalá dopravní pohyblivost, jaké jsou její dopady na životní pr ostředí, jaké jsou pokroky v bezpečnosti atd.

Následovala konference o energii, na které vystupovali Sir Stuart Bell, člen Parlamentu Spojeného království, Dominique Maillard, ředitel oblasti energie a surovin (francouzské Ministerstvo průmyslu), Claude Mandil, výkonný ředitel Mezinárodní agentury pro energii (IEA) a Jeroen Van der Veer, CEO z Royal Dutch Shell, a setkání organizované Programem spojených národů pro životní prostředí (PNUE) a IEA na téma zlepšování automobilových součástek.

Challenge Bibendum 2006 skončil v  pondělí 12. června. Tento den se v  centru CNIT (Centre National des Industries et Techniques) konalo mezinárodní fórum. Obecným cílem debat tohoto uzavíracího fóra bylo vytvořit společnou vizi předvídaných a žádoucích vývojů a cílů v rámci trvalé dopravní pohyblivosti. Tyto společenské debaty ukazují, že je nezbytné, aby se strategicky silná směřování (výběr technologie a energie, náležitá nařízení) sbližovala s  poptávkou veřejnosti.

Jaké bylo Challenge Bibendum 2006?

5 dnů věnovaných trvalé dopravní pohyblivosti…

5 dnů prezentací, debat, testů, diskuzí, ukázek, akcí…

5 dnů, během niž si přes 2500 účastníků mohlo uvědomit, jaké jsou hlavní myšlenky trvalé dopravní pohyblivosti, jaké jsou její dopady na životní prostředí, jaké jsou nejnovější technologie pro vyšší bezpečnost…

5 dnů ve výzkumném centru CERAM, v samotném srdci Paříže a v CNIT (Centre National des Industries et Techniques)…

Challenge Bibendum 2006 bylo úspěšné, protože naplnilo svou trojí roli, která znamená:

- poslouchat, sledovat a debatovat pro lepší pochopení složitého, ale aktuálního tématu, jakým je trvalá dopravní pohyblivost;

- testovat a srovnávat, dávat možnost utvořit si osobní postoj k dané problematice;

- zajistit setkání široké veřejnosti.

Více informací na: www.challengebibendum.com

Kontakt : + 36 1 459 2704


Zdroj: Agris, 19. 8. 2006





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 18:47