Agris.cz - agrární portál

Zahájení realizace Programu rozvoje venkova se pravděpodobně zpozdí.

23. 8. 2006 | Strukturální fondy EU

Jak jsme Vás již informovali vláda na své poslední schůzi před demisí, která se konala 16.8.2006 schválila Program rozvoje venkova ČR na období 2007 až 2013. Přijatý program vychází z Národního strategického plánu rozvoje venkova, který byl ve vládě projednán a schválen již v květnu. Detailní popis všech programových dokumentů pro zajištění rozvoje venkova a zemědělství najdete v 5. části našeho seriálu na našich stránkách http://www.strukturalnifondy.info, konkrétně na adrese: http://www.strukturalnifondy.info/clanek.php?clanek=1601

Přesto si připomeňme si některá důležitá fakta:

Rozvoj českého venkova a zemědělství bude v příštím období 2007-2013 podpořen částkou 3 244 mil. EURO (93 mld. Kč) z toho 2 512 mil. EURO (73 mld. Kč) nám poskytné Evropská unie z EAFRD a zbylou část 732 mil EURO (21 mld. Kč) pokryje svou spoluúčastí ČR.Znamená to, že z tohoto programu budeme každý rok moci využít více než 13 mld. Kč.

Program je tématicky členěn do 4 os:

Osa 1: Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví

Osa 2: Zlepšování životního prostředí a krajiny

Osa 3: Kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova

Osa 4: Leader

Technická pomoc

Rozdělení finančních prostředků v rámci uvedených os bylo navrženo v následující struktuře:

Osa 1: 22,39 %

Osa 2:: 55,2

Osa 3: 16,93

Osa 4: 5 %

Technická pomoc: 0,48

Schválení programu v konečné podobě předcházela široká a mnohdy velmi ostrá celonárodní diskuse. Výsledky této diskuse byly projednány 28.6.2006 při veřejném projednávání programu na Mze ČR. V rámci tohoto jednání byly shrnuty připomínky předložené v rámci připomínkového řízení a zpracovatelé (pracovníci příslušných odborů Mze k nim zaujali stanovisko). Největší množství připomínek se týkalo rozdělení peněz do jednotlivých os. Potvrdili se rozdílné požadavky nevládních agrárních organizací zejména Agrární komory, Zemědělského svazu a Asociace soukromých zemědělců na jedné straně a organizací a zástupců obcí a regionálních samospráv. Největší rozdíly byly samozřejmě v osách 1 a 3,, kde zástupci zemědělců požadovali pro osu 1 26-40 % celkových prostředků a pro podporu rozvoje venkova v rámci osy 3 doporučovali shodně 10 %. Zástupci venkova naopak pro osu 3 uplatňovali podíl 21 %. Nakonec byl do vlády předložen a schválen návrh (viz výše), který Mze ČR považuje za vyvážený Podle některých odborníků i politiků mělo být schválení tohoto důležitého dokumentu ponecháno na budoucí vládu. Na druhé straně zemědělská veřejnost i obce konečné schválení programu vítá, neboť je prvním základním krokem pro jeho projednání v Evropské komisi. Definitivní schválení programu Evropskou komisí je nezbytnou podmínkou pro zahájení čerpání finančních prostředků z Evropského zemědělského fondu rozvoje venkova v roce 2007 a letech následujících.

V současné době však mají úředníci Evropské komise prázdniny a schválení prováděcích legislativních dokumentů proběhne v září. Teprve potom Česká republika oficiálně předloží dokument schválený vládou sociální demokracie Evropské komisi. Po předložení má Evropská komise šestiměsíční lhůtu na jeho projednání a konečné schválení. V případě, že EK tuto lhůtu přesně dodrží bude program v březnu – dubnu 2007. Teprve potom bude moci řídící orgán vyhlásit podmínky pro přijímání žádostí o podporu. První peníze z EAFRD tedy žadatelé mohou očekávat na podzim 2007. Tuto skutečnost potvrdil na tiskové konferenci i první náměstek ministra zemědělství Miroslav Toman.

Určitě je to velmi nepříjemné, vidět peníze a nemoci si na ně sáhnout. Řadě budoucích žadatelů z řad zemědělců i obcí, venkovských podnikatelů i Místních akčních skupin založených v rámci iniciativy Leader to způsobí velké problémy, protože již s podporou počítají ve svých rozvojových a podnikatelských záměrech. Ty budou muse odložit nebo je plně financovat z vlastních zdrojů.

Hodně bude záležet na Řídícím orgánu a jím pověřených organizací, které budou žádosti administrovat. Ministerstvo slíbilo podstatné zjednodušení procesu přijímání a projednávání žádostí, snížení administrativních požadavků na žadatele a zrychlení a racionalizaci plateb. To žadatelům jistě pomůže, protože současné požadavky na žadatele byly co se týče nejrůznějších příloh a potvrzení, tak náročné, že mnohé potenciální zájemce předem odradilo. Ze strany Mze bude také potřeba co nejdříve zpracovat a vydat Pokyny pro žadatele a příslušné formuláře žádosti, včetně pravidel pro prokazování finančního zdraví u zemědělských podnikatelů a stavu financí u obcí, tak aby žadatelé měli možnost se na vyhlášení přijímání žádostí mohli s předstihem připravit a shromáždit všechny požadované dokumenty. Budoucím žadatelům na základě dlouholetých zkušeností, u projektů, které vyžadují stavební povolení, doporučujeme včas si zajistit zpracování projektové dokumentace i zahájení vlastního stavebního řízení, tak aby v době podání žádosti měli platné stavební povolení k dispozici. V minulosti se mnoho nadějných projektů zpozdilo právě proto, že žadatel nestačil toto povolení v požadovaném termínu získat.

Další vývoj budeme pečlivě sledovat a naše příznivce a návštěvníky našeho informačního portálu budeme informovat.

Emil Machálek


Zdroj: Strukturální fondy EU, 23. 8. 2006





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 04:32