Česko vyváží více mléka i mléčných výrobků, ale roste i dovoz
6. 9. 2006 | ČTK
Čeští zemědělci zvyšují vývoz mléka a více produktů v zahraničí prodávají také mlékárny. Objem vývozu sice stále převyšuje dovoz, ale zatímco export roste meziročně asi o osm procent, příliv mléka a mléčných výrobků se po vstupu do EU zvýšil o více než 90 procent. Předseda Českomoravského svazu mlékárenského Michal Němec dnes na tiskové konferenci řekl, že zahraničním firmám se v tuzemsku daří prosadit hlavně se sýry a tvarohy. Loni farmáři vyvezli kolem devíti procent z celkového objemu mléka v zemi. V posledních měsících export stoupl až k 15 procentům a podle odbytových družstev v nejbližší době ještě vzroste.
Němec uvedl, že vývoz zatím mlékárny neohrožuje, protože se týká asi 155 milionů kilogramů mléka, zatímco domácí přebytek se pohybuje kolem 800 milionů kilogramů. "Pokud by ale skutečně došlo k razantnímu úbytku mléka, bude to mít dopad na počet zpracovatelů," míní. Podotkl, že dovoz suroviny z Polska nebo ze Slovenska by mohl situaci jen zmírnit.
Farmářům se nelíbí pokles ceny mléka. Od loňského března, kdy za litr dostávali v průměru skoro 8,50 Kč, farmářská cena klesla na 7,60 Kč. Kvůli změnám ve společné evropské politice se očekává další snížení. Podle ředitelky havlíčkobrodské agrární komory Marie Brodinové se některým podnikům výroba mléka přestává vyplácet. Němec tvrdí, že tuzemská cena nyní není nižší než v okolních zemích. Naopak Vlastimil Kratochvíl z odbytového družstva Mlecoop řekl, že mlékárny v zahraničí platí daleko lépe.
Mlékárnám se daří zvyšovat export konzumního mléka, a to především do Německa a na Slovensko. Asi o pětinu meziročně stoupl vývoz zakysaných výrobků, především jogurtů, do Německa, na Slovensko, do Polska či Maďarska. "Naše výrobky jsou konkurenceschopné cenou i kvalitou," podotkl Němec. Naopak čeští producenti nedokázali uhájit svůj trh se sýry. Jejich spotřeba se mezi mléčnými výrobky zvyšuje nejrychleji, zatímco tuzemská výroba dlouhodobě stagnuje. "Trh je otevřený, je to možná otázka ceny, i razantnosti snahy v uplatnění," uzavřel Němec.
Mlékárna Pribina Přibyslav vyváží 15 až 20 procent svých výrobků, především na Slovensko, Ukrajinu nebo do Pobaltí. V poslední době uspěla se smaženými sýry, které zákazníci najdou v síti podniků rychlého občerstvení McDonald's v řadě evropských zemí. "Není jednoduché dostat se na západní trhy - je tam velice složitá situace i z hlediska legislativy či certifikací," řekl jednatel Václav Žatečka. Ruské trhy jsou podle něj chráněny administrativně. "Je tam spíš snaha budovat tam výrobní kapacity a zpracovávat tam jejich surovinu," uvedl.
Zdroj: ČTK, 6. 9. 2006
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 13:18
