Agris.cz - agrární portál

Čeští potravináři odmítají bruselská pravidla

3. 10. 2006 | iHNed.cz

Potravinářům se nelíbí, že Evropská komise zavedla u některých dotací jako výlučné příjemce malé a střední podniky. Kritizují také to, že již dva roky marně usilují o podporu pro marketing na trzích mimo EU. Evropská komise v řadě případů nastavuje pravidla znevýhodňující nové členské země, uvedl na setkání s novináři prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík. Potravinářům se nelíbí, že komise od roku 2007 zavedla u některých dotací jako výlučné příjemce malé a střední podniky. Kritizují také to, že již dva roky marně usilují o podporu pro marketing na trzích mimo EU. Navíc se objevily informace, že Brusel chce omezit možnost podporovat z veřejných zdrojů propagaci potravin, což by se dotklo značky domácích kvalitních potravin Klasa.

Směřování některých dotací z evropských fondů pouze malým a středním podnikům je podle komory pro Česko vzhledem ke struktuře potravinářství znevýhodňující. "To, co oni považují za malé a střední podniky, jsou u nás malé podniky," uvedl Camplík. Vedle velikostního limitu je velkým problémem i požadavek nezávislosti příjemce podpory. V tuzemsku je totiž řada potravinářských výrobců po privatizaci součástí holdingových struktur. Firmy dotčené novými podmínkami si tak na evropské peníze nesáhnou, nebo jen v omezené výši. Z evropských fondů je přitom pro potravináře na příští roky určeno celkově více peněz.

Případné omezení možnosti podporovat z veřejných zdrojů propagaci potravin je podle Camplíka neopodstatněné a neoprávněné. Schodek českého zahraničního obchodu s potravinami se prohlubuje a výrobci věří, že pomoci může právě propagace a Klasa, o níž povědomí díky státem placené reklamě roste.

Brusel se ale prý chystá zakázat, aby stát financoval takovou propagaci v televizi či na billboardech. "Když komise vidí, že to u nás funguje, snaží se nás odstřihnout," míní Camplík s tím, že původní členové vidí v nováčcích konkurenci.

Zásah Bruselu by se týkal všech zemí EU. Staré členské státy ale už do agrárního marketingu investovaly mnohonásobně větší sumy než nováčkové a mají zavedený systém, navíc mnohdy již samofinancovaný z příspěvků výrobců, takže by se jich omezení tolik nedotklo. V tuzemsku je propagace, jejímž jádrem je značka Klasa, v rozjezdové fázi, kdy veřejné peníze potřebuje, tvrdí potravináři.


Zdroj: iHNed.cz, 3. 10. 2006





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 23:49