Soud: Želetava nesmí používat název Apetitto ani v podtitulu
18. 10. 2006 | ČTK
Společnost Bel Sýry Česko v Želetavě na Třebíčsku nesmí používat název Apetitto ani v podtitulu k sýrům Smetanito. Želetavská sýrárna přejmenovala svůj výrobek kvůli sporu o značku Apetito s firmou TPK. Název Apetitto ale dál používala ve spojení Smetanito - dříve Apetitto. Brněnský krajský soud vydal minulý týden předběžné opatření, kterým firmě zakázal užívat název sýru na obalech i v reklamách. ČTK to dnes potvrdil soudce Roman Sychra. Návrh na předběžné opatření podala hodonínská společnost TPK. Celý spor o ochrannou známku se táhne několik let. Hodonínská i želetavská sýrárna původně patřily pod jeden podnik a Apetito vyráběly obě. Po privatizaci ale každá z firem získala jiného majitele a ochrannou známku si jako první zaregistrovalo TPK. V Želetavě se proto začal vyrábět sýr se třemi písmeny T v názvu - Apetitto.
Dlouholetý spor se Bel Sýry Česko (BSČ) pokusilo zmírnit, když letos svoji verzi přejmenovalo na Smetanito. Na obale i v reklamách ale uvádělo, že novinka na trhu je původně Apetitto. "Ta situace se po změně názvu vlastně ještě zhoršila, protože Bel začal tvrdit, že Apetitto už neexistuje. Poškodilo nás to ještě víc," řekl ČTK Radim Ochman z vedení TPK. Podle něj způsobuje firmě konkurenční sýr stamilionové škody.
Firmě se navíc nelíbil obal, ve kterém BSČ svůj sýr prodávalo. Krabička má stejně jako Apetito modrý podklad s bílým písmem. Proto společnost TPK chtěla, aby soud zakázal i současné obaly. To ale Sychra odmítl. "Oba obaly jsou ale pro zákazníky na první pohled vizuálně skoro stejné, navíc mají i stejnou koncovku," doplnil Ochman s tím, že je jeho závod připraven chránit svou značku i tak, že zabaví a zničí sýry s obalem, na kterém název Apetitto bude.
Soudce očekává, že se teď obě firmy kvůli předběžnému opatření obrátí na Vrchní soud v Olomouci. "TPK by dál mohla chtít vydat i předběžné opatření k samotným obalům, firma Bel Sýry Česko by se zase mohla ohradit proti vydanému zákazu," míní. Podle něj by mohl olomoucký soud rozhodnout o předběžném opatření do tří měsíců. Celý spor však může trvat ještě několik let, dodal.
Vrchní soud se samotným sporem o značku zabývá od ledna 2006. Případ se do Olomouce vrátil z Brna, tamní krajský soud nejprve žalobu TPK zamítl, později ji ale z rozhodnutí vrchního soudu částečně uznal. Společnost ale nedostala náhradu škody, kterou požadovala, upřesnil Sychra. Proti poslednímu rozsudku krajského soudu se tedy zpět do Olomouce odvolaly obě firmy.
Češi ročně v průměru spotřebují 10,5 kilogramu sýrů na hlavu, tedy přes 100.000 tun. Bel Sýry Česko dodá každý rok na český trh přibližně 10.000 tun výrobků. Na trhu tavených sýrů má společnost podle svých odhadů podíl zhruba 45 procent. Apetitto tvořilo čtvrtinu sýrů z produkce BSČ prodaných v tuzemsku. Kromě želetavských sýrů prodává firma také značku Veselá kráva.
TPK vyrábí ještě sýry Maratonec a Javor, patří do skupiny Bongrain, stejně jako třeba závod Pribina. Do portfolia firem Bongrain patří i sýry Lučina a Sedlčanský hermelín. Celý holding má na trhu balených sýrů třetinový podíl.
Spor o ochrannou známku českého výrobku vedou i další firmy. Patrně nejznámějším případem je spor pivovaru Budějovický Budvar s americkým výrobcem piva Anheuser-Busch. Obě společnosti se přou o název Budweiser a další ochranné známky už od roku 1906. Roky se táhly i spory o Becherovku mezi jejím tradičním výrobcem, firmou Jan Becher - Karlovarská Becherovka a například slovenskými firmami.
Zdroj: ČTK, 18. 10. 2006
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 19:05
