Agris.cz - agrární portál

Koncentrace českého maloobchodního trhu se zpomaluje

31. 10. 2006 | vetweb.cz

Od svého nástupu do ČR se obchodní řetězce rozrůstaly budováním nových prodejních ploch, dnes se jejich podíl na trhu radikálně nezvyšuje. Deset nejvýznamnějších řetězců má jen 53 procent trhu s rychloobrátkovým zbožím (potravinami a drogérií) ve srovnání se zhruba 90procentním podílem v západoevropských zemích. Nyní začal další proces, který se dá označit jako konsolidace českého obchodu. Právě ta by měla v následujících pěti letech podstatně změnit jeho podobu. V jejím průběhu budou z českého trhu odcházet řetězce, které na něm nedosáhly očekávaného postavení. Jejich prodejny budou přebírat úspěšnější konkurenti. Letos to byl např. Julius Meinl, jehož prodejny převzal Ahold, a Carrefour, který nahradilo Tesco.

Český trh je ve srovnání s ostatními netypický. Zatímco v západní Evropě, ale také třeba ve Slovinsku je míra koncentrace obchodu vysoká, do ČR vstoupila v devadesátých letech většina obchodních řetězců, které se udržely prakticky až do konce loňského roku. Český trh se jevil jako stabilní, proto zde investovalo hodně firem.

Žebříček z desítky největších investorů na našem maloobchodním trhu se v posledních letech mění jen v pořadí na špičce. Do čela se za loňský rok dostala s obratem 37 miliard korun firma Schwarz ČR, která provozuje řetězce Kaufland a Lidl. Druhé místo s 36 miliardami korun získal Ahold Czech Republic (Hypernova a Albert). Třetí příčku za 23,24 miliardy korun obsadilo Rewe ČR (Billa, Peny Market, Teppich Fri).

Úspěšnými obchodními formáty jsou hlavně hypermarkety, které z celkového obratu nejúspěšnějších 50 (TOP50) obchodních firem u nás mají 41 procent a diskontní prodejny (16 procent). Nadále se již tolik neprojevuje boj mezi nezávislými obchody s potravinami či smíšeným zbožím a řetězci. Spíše je patrná tvrdá konkurence mezi supermarkety a diskonty, v níž supermarkety zatím ještě se 16procentním podílem na tržbách TOP50 ztrácejí dech.

Kvůli vysoké konkurenci se řetězce ve svém marketingu soustřeďují zejména na vyzdvihování nízké ceny. Je to úspěšná taktika v našich podmínkách, kdy stále pro podstatnou část spotřebitelů je právě cena tím nejdůležitějším vodítkem. Ostatní obchodní formáty se proto snaží přizpůsobit svými náklady diskontům, v nichž si spotřebitel vybírá většinu zboží přímo z palet. Právě nízké náklady na obsluhu a v důsledku toho i malé nároky na její vzdělání a schopnosti jsou příčinou medializovaných skandálů spojených s nálezem zkažených potravin.


Zdroj: vetweb.cz, 31. 10. 2006





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 21:20