Agris.cz - agrární portál

Česku roste prodej biopotravin, obchodníci rozšiřují nabídku

7. 11. 2006 | ČTK

Čeští obchodníci rozšiřují nabídku bioproduktů pocházejících od ekologicky hospodařících zemědělců. Prodej biovýrobků v Česku roste, a to i navzdory tomu, že jejich cena je mnohdy vyšší než u klasických potravin. V některých velkých prodejnách jsou ale k dostání většinou bioprodukty dovážené ze zahraničí, protože nabídka tuzemských ekologických zemědělců zatím podle obchodníků není dostatečná.

Prodej vlastní řady bioproduktů v těchto dnech zahájily například hypermarkety Interspar. "Zákazníci si mohou vybrat z přibližně 50 bioproduktů několika prodejních sortimentů, jako jsou mléko a mléčné výrobky, pečivo či ovoce a zelenina," řekl dnes novinářům generální ředitel firmy SPAR Česká obchodní společnost Martin Hruška. Biovýrobky prodává také síť supermarketů Delvita. "Nyní nabízíme zákazníkům více jak 250 druhů výrobků v kvalitě bio. Naší snahou je mít dostatečnou nabídku napříč celým sortimentem," řekl ČTK mluvčí Delvity Petr Uchytil.

Biopotraviny jsou ale proti konvenčním potravinám v Česku dražší o 40 až 350 procent, což je podle odborníků způsobeno náročnějším způsobem produkce a zpracování s velkým podílem ruční práce. Roli hrají i vyšší náklady na balení a distribuci malých šarží. Například Interspar prodává 400gramový bochník žitného biochleba za 27,90 koruny, 125gramové biomáslo za 22,9 koruny a jednu biookurku za 34,9 koruny.

Obchodníci si přesto poptávku českých zákazníků po těchto výrobcích pochvalují. "Zájem o bioprodukty hned po zahájení jejich prodeje předčil naše očekávání. Hlavně ve větších městech jsme měli co dělat, abychom stíhali včas doplňovat regály s tímto zbožím," uvedl Hruška.

Také podle Uchytila zájem českých spotřebitelů o biopotraviny roste. "Zároveň ve spolupráci s dodavateli podporujeme znalost a povědomí zákazníků o biovýrobcích. Stav, kdy si lidé pletou BIO s DIA, chceme rychle změnit," podotkl Uchytil. Dodal, že ne všechny biovýrobky jsou dražší než klasické potraviny.

Obchodníci chtějí sortiment bioproduktů rozšiřovat. "Na začátku příštího roku uvedeme na trh další várku těchto výrobků a během několika let se chceme dostat na úroveň Rakouska, kde v našich obchodech nabízíme zhruba 180 druhů biopotravin," uvedl Pavel Klaška z marketingu společnosti SPAR Česká obchodní společnost. Více potravin od ekologicky hospodařících zemědělců chce prodávat také Delvita. "Rádi bychom dosáhli stavu, kdy každá kategorie výrobků bude mít v Delvitě svou bioalternativu," podotkl Uchytil.

Například hypermarkety Interspar ale zatím prodávají hlavně biovýrobky dovážené ze zahraničí. Nabídka tuzemských biozemědělců podle Klašky není dostatečná. "Například v Rakousku je zhruba 12 procent zemědělské plochy v režimu bio, v ČR biozemědělci nabídku teprve rozšiřují. V budoucnu ale chceme bioprodukty více nakupovat od českých dodavatelů," uvedl Klaška.

Podle agentury Green marketing zájem o biopotraviny v Česku roste. Tento trh by měl v příštích pěti letech podle odhadů stoupat o 25 až 30 procent ročně. V roce 2011 by tak za ně Češi mohli utratit zhruba 1,3 miliardy korun. Loni to bylo 350 milionů korun. Zatím biopotraviny představují méně než jedno procento z celkové spotřeby potravin.

Rostoucí poptávku však ze značné části uspokojovaly zvýšené dovozy. Na konci roku 2005 bylo na trhu 2000 biopotravin, z toho 1200 zahraničních. Nabídku z domácí produkce také omezuje nedostatek zpracovatelských kapacit.

Ekologické zemědělství je ale v tuzemsku po loňském poklesu opět na vzestupu. Nyní zaujímá zhruba 6,5 procenta zemědělské půdy, což je v rámci EU nadprůměrný podíl.


Zdroj: ČTK, 7. 11. 2006





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 01:59