Zprávy z Bruselu
8. 11. 2006 | APIC-AK
Copa, Cogeca.
Sklizeň.
Německo: jen o něco méně než vloni.
Copa, Cogeca.
Pracovní skupina ad hoc Ovoce – zelenina : jablka/hrušky.
Sklizeň.
Německo: jen o něco méně než vloni.
Holandsko: jablka – vyšší sklizeň, hrušky stejné. Ceny- mírný pokles.
Stejná situace je v Belgii.
Itálie: jablka -8%, ceny vzrostly o 10 -15 Eurocentů. Kvalita výborná, u hrušek horší.
Francie: jablek se mělo sklidit okolo 1 580 000t, ale konečný výsledek je okolo 1 550 000t.
Kvalita dobrá, bylo méně krupobití.
Slovensko: jejich zástupce zde byl poprvé, nahradil pana Dokupila, který odešel do Billy.
Čísla za Slovensko nejsou k dispozici. Jen řekl, že se očekává menší sklizeň jablek.
UK – menší sklizeň, trh dobrý, alespoň na začátku sezóny.
Pochválil francouzské organizace, které vloni iniciovaly dovozní kvóty na jablka z jižní polokoule.
Španělsko: + 20-25%, ale je to prý průměrný rok, po loňském propadu.
Litva: velké rozdíly mezi regiony, kvalita jablek jen na zpracování. Dopady dovozů z Polska, ceny klesají i nadále.
Francouzský zástupce znovu varoval před nebezpečím nárůstu jarních dovozů z Jihu. Kurz dolaru tomu jen napomáhá. Komise by měla zachovat dovozní certifikáty. Je to dobrý prostředek k řízení trhu. Jsou ale určité problémy u kontrol dovozních licencí. Řada zemí se ptá, jestli to vůbec funguje.
Dopad rozšíření EU na francouzské zemědělství a výhledy. Konference 24.10.
Na této konferenci jsem spolu s dvěma kolegy z pracovních skupin C/C měl odpovídat na otázky dopadu rozšíření na zemědělství ve vybraných členských zemích. Hlavní rozbor zde udělal profesor Bazin z INRA France, což je největší francouzská instituce pro agroekonomické studie a rozbory. Konferenci pořádala krajová organizace FNESA spolu s pojišťovnou Groupama. V úvodu předložili zástupci odborů a pojišťovny svoji představu o průběhu konference, některé předběžně domluvené příspěvky se změnily a celodenní konference pro asi 80 zástupců odborů a družstevních pojišťoven začala. Úvodní slovo s několika zásadními body měl profesor Gilles Bazin. Udělal dobrý přehled o následujících 6 bodech:
1. Ekonomika NČZ, dopad integrace na ekonomiku a instituce EU.
2. Historický pohled na NČZ.
3. Problémy spojené s přechodem z řízené ekonomiky na ekonomiku trhu.
4. Zavádění CAP a finanční návrhy Bruselu pro 2007-13.
5. Je třeba mít obavy z konkurence NČZ. Přehled příkladů Polska, Maďarska a Rumunska, zemí, které profesor zná nejlépe.
6. Debata o výhodách a nevýhodách rozšíření z pozice francouzského zemědělství.
Profesor udělal velmi dobrý přehled, připomněl některé fakty, které patří již historii o vzniku CAP, předcházejícím rozšířením, politické vůli a rozsahu financí. Tady nebylo připomínek. Pouze v další části u popisu některých případů mě vyzval v debatě k doplnění některých údajů. Poměrně dost podstatnou část věnoval finančním perspektivám, rozpočtu po rozšíření. Musí se přiznat, že několikrát kritizoval přístup EU 15 k dojednání PP pro NČZ. Diskuse dopoledne trvala zhruba hodinu. Zde mi byla vyhrazena také menší část spolu s kolegy z organizací Copy, abychom jim vysvětlili podrobně nynější stav integrace NČZ do pracovních skupin C/C. Je třeba podotknout, že dotazy se týkaly jak zemědělství, tak současné politické situace ve všech zemích V4. Na to, že se nikdy dříve o tyto otázky nezajímali, byli francouzští farmáři poměrně dobře informováni. Odpolední část jsem zahájil přehledem činností národních organizací NČZ v Bruselu, ale také celkovým posunem politiky C/C po rozšíření. Po tom došlo k příspěvku o strukturách českého zemědělství, určité korekce k údajům k dopolednímu vystoupení profesora Bazin, který měl u ČR údaje o GNP (HDP)z 2003 a údaje o velikosti či struktuře podniků a družstev měl jen velmi malé. U ostatních zemí vše vysvětlil podrobněji, jako by čekal, že udělám za ČR upřesnění.
Následná diskuse trvala opět přes hodinu, zájem byl o další orientaci, jestli mají organizace politickou podporu, jak silné jsou struktury národních organizací. Došlo k porovnávání a také k výměně názorů o tom, co NČZ udělaly za 17 let. V písemném materiálu, který profesor Bazin připravil pro každého účastníka jsou dost dobré přehledy ekonomiky a zemědělství NČZ, i když tu chybí aktuální údaje. Ty se sice doplňovaly v průběhu diskuse, ale v přehledu to chybí. Copa/Cogeca je v tomto směru dost aktivní, pomáhá zajišťovat pro podobné konference zástupce z národních organizací. Na příští měsíc se připravuje podobná konference v Bruselu pro norské farmáře, kteří pravidelně do Bruselu dojíždějí.
Budoucnost CAP po 2013. ad hoc skupina, připravující podklady pro presidia. 25.10. O zahájení činnosti této skupiny bylo rozhodnuto již v průběhu léta. Ale poslední vývoj konferencí, kongresu a vystoupení celé řady představitelů Komise, k tomu daly další podnět. Úvodní přednášku, která měla vyvolat reakce v následné diskusi (a také vyvolala), měl zástupce holandského Mze a profesor na universitě Leiden, pan Meesters. Hned na začátku je třeba říci, že jeho pohled je typicky holandský a v následné diskusi s ním mnoho lidí nesouhlasilo, nebo jen částečně. Přehled hlavních titulků jednotlivých kapitol, které zde probíral, rozšířené, pokud třeba o určitá vysvětlení.
Název přednášky Evropské zemědělství po 2020.
Představa Komisaře Fischera o reformě
Představa holandského Mze Cees Veerman o 3 stupňovém modelu: konkurenční dodavatel na trhy, farmář, jako dodavatel veřejných služeb, a kompenzace za přírodní handicapy.
Svoboda podnikat:
Bez omezení ve výběru při využití půdy
Odstranění systému kvót
Vládní podpory: infrastruktura, výzkum a rozvoj, podpory při tržním propadu
Jakým směrem orientovat CAP?
Trvalé přizpůsobování od začátku Mc Sharry a Fischler reforem.
Podobě u revize 2008
Nechat podnikatelům a institucím čas na přizpůsobení
Odpovědný výběr možností v 2008 a 09.
Udělat rozdíly mezi: zemědělskou politikou, politikou RV, a řízením půdy.
Co vybrat pro 2008:
Kodifikace tržních regulací
Další odpojení (decoupling)?
Udržet nebo změnit půdu v klidu
Jak dále u cross-compliance?
Jiné otázky k řešení při revizi:
Situace na trhu obilí a ostatních trzích.
Vývoj mléčných kvót
Co dále s přímými platbami: regionalizace, jednotná plošná platba, nebo určené cílově.
- stropy, modulace, poměr pilíře 1 a 2
- více národní či regionální odpovědnosti?
- Národní či regionální spolufinancování?
WTO: obnovit jednání? Dopad rušení vývozních podpor, klausule mírová…
To byly hlavní rysy této části přednášky. Poté se profesor Meesters věnoval trhu mléka, kdy dojde v roce 2008 také k velkému přehodnocení. Zde uvedl řadu příkladů kdy se v rámci WTO jednání bude počítat s různými alternativami snížení cen, nebo zrušení kvót po roce 2009. Vedle toho ukázal, jak jednotlivé alternativy budou mít dopad na různé velikosti farem a na jejich příjmy.
Také zde byl přednesen dopad na různé evropské regiony, jak by měl vypadat vývoj cen, jak připravit odstranění kvót postupnými opatřeními (rozšíření kvót v první fázi, vyrovnání mezi zeměmi, možnost obchodovat kvóty, snížení pokut za nadprodukci. Pak následovala diskuse, kde se vyjádřili prakticky všichni zástupci.Drtivá většina se shodla na faktu, že pozice C/C zůstane nezměněna, žádnou reformu do 2013. Ale být připraveni na celou řadu změn, které předloží v průběhu příštích let Komise. A jaký bude dopad rozhodnutí ministrů financí při revizi v roce 2008? Meesters, který stál u jednání Holandska s EU za posledních víc\ než 30 let zde udělal ještě určitý přehled vývoje jednání v Kodani 2002, jednání o rozpočtu 2007-13. Upozornil, že ekonomika EU, která dříve ze svého přebytku mohla klidně zaplatit navyšování výše rozpočtu EU, teď je situace velmi odlišná a čistí plátci nechtějí žádné zvyšování. Dále mluvil o obtížném hledání kompromisu při financování rozšiřování. Řešení určitého přerozdělení pomocí strukturálních fondů. Je jasné, že 2008-09 bude hlavně připravovat návrhy na CAP po 2013.
Rakouský zástupce Morawitz nechce přípravu žádného dokumentu, protože Copa je proti reformám, a jakmile se začne jednat o alternativách, dostane se to na veřejnost a neobhájíme to. Ale všichni ostatní tvrdí, že jejich farmáři chtějí vědět s čím budou muset počítat, politici stejně rozhodnou dříve či později o stavu a tak je lepší mít společnou pozici dopředu a moci rychleji reagovat. U všech minulých reforem či revizí se vždy reagovalo až po zveřejnění a to bylo pozdě. Shelby Matthews připraví dokument, který bude sloužit jako základ pro jednání na doplnění na schůzi v listopadu, kde by se měl připravit konečný návrh pro obě presidia v únoru. Organizace vyslovily celou řadu připomínek, obavy jsou z regionálních řešení, obavy jsou také z velké nejistoty okolo budoucího nasměrování CAP, pokud zůstane vůbec zachován. Také by se měly stále aktualizovat dopady poslední reformy, tak jak to členské země udělají a vše by se mělo průběžně projednávat. Byla to jedna z velmi dobrých schůzí, které tu proběhly. Pokud budou organizace postaveny před podobné úkoly, musí je řešit s pohledem na dlouhodobé výhledy. Organizace by měly dávat své představy, nebo reakce na již známé věci zveřejněné Komisí, nebo kde si myslí, že musí dojít ke změnám (zjednodušení, byrokracie, vyhodnocení cross-compliance).
POCC/CCC 26.10.
Systémy zajištění kvality v potravinovém řetězci. Samotný dokument má sloužit jako podpora pro případné další potřeby. Je nutno připomenout, že v EU je v rámci všech účastníků potravinového řetězce zhruba 400 různých schémat a bylo tedy nutné, aby Copa/Cogeca měla vypracovanou určitou společnou pozici, vyhodnotila možnosti spolupráce, nebo certifikace. V následné diskusi byly názory velmi rozdílné, od těch, které říkají, že je třeba být připraveni na různé akce především supermarketů či zpracovatelů, kteří chtějí nadiktovat další podmínky pro producenty. Všichni se shodují na tom, že každá certifikace je nákladná, některé velmi drahé, a jsou vyžadovány především od supermarketů.
Shoda rovněž v bodě, že certifikace kvality nevede v mnoha případech k žádnému výraznému přírůstku u přidané hodnoty (tedy ceně). Poziční dokument je k dispozici na Agriinfo AQA(06)79S2-BR/SA.
Dokument Změny v režimu u energetických kultur v příštích 2 letech.
Jedná se o plošné zavedení podpor na ha (nyní 45€), možnost zvýšení. Dále zvýšení limitu z 1,5 m ha na víc než 2 m ha a po rozšíření o Ru a Bg o větší rozlohy. Zajisti propojení mezi různými EU politikami, aby to vedlo k jednotné evropské koncepci a rozvoji obnovitelných surovin. To by měl být opět jeden z témat pro revizi v 2008. Španělé požadují, aby tento dopis byl tvrdší, Komise musí udělat návrhy na lepší využití kultur. Roxane Feller vysvětlila účel Memoranda porozumění mezi různými organizacemi při reakcích na nemoci zvířat, kontroly, očkování a možnosti dání do oběhu masa z očkovaných zvířat. Skupiny, které se na memorandu dohodly se scházejí již 3 roky a dokument je výsledkem dohody. Má za úkol vysvětlit společné zájmy, jak kontrolovat nemoci, strategie pro očkování. Jelikož se diskusí účastnily všechny složky řetězce od producentů (C/C), přes obchodníky, zpracovatele a spotřebitele a vše bylo nakonec podpořeno i EU experty na nemoci zvířat, má dokument sloužit jako základ při řešení případných krizí, odstraňovat obchodní restrikce a to vše ve spolupráci s OIE.
Irský zástupce zde vyslovil obavy, že pokud EU použije očkování, může toho využít Brazílie, která zvířata očkuje, a snadněji pronikat na evropský trh. A to dále otevře dveře americkým dovozům.
Pracovní skupina Květiny a ornamentální rostliny. 27/10.
Na tuto pracovní skupinu za celé období od vstupu do EU ještě nepřijel žádný expert z ČR. Možná, že se to zdá představitelům sektoru okrajové, ale jak ukazuje naše účast v řadě pracovních skupin, je možné a nutné aktivně hájit zájmy sektoru.
Situace na trhu.
Ve většině zemí vysoké náklady na energii, dlouhá zima, to vše přispělo k potížím sektoru.
Itálie: prodej byl dobrý u všech květin a rostlin v květináčích, krize pokračuje u řezaných květin.
UK. Problémy trvají, hlavně u květin a rostlin v květináčích a také u květin na polích, málo deště a zákazy zalévání v některých oblastech.
Dánsko: situace u rostlin v květináčích se dost zlepšila ( ceny 1 15%). Podobná situace byla i v Německu.
¨Francie: ceny klesly o 9,1% pro pokojové rostliny a o 16,8% pro venkovní rostliny. Stále je cítit dopad tvrdé a dlouhé zimy.
Belgie: ceny za azalky nebyly letos dobré, ale vše se prodalo. Ceny za řezané květy byly lepší, ale nekompenzují zvýšené náklady na energii.
Španělsko: řezané květy pokles o 20%, dovozy vzrostly o 15%.
Finsko: vše prodáno, i přes velmi dlouhou zimu.
Maďarsko mělo velmi rušné jaro, ale produkce téměř stagnuje a celá řada malých producentů odešla.
Holandsko: prakticky všechny druhy zaznamenaly nárůst především v průběhu jara. Předseda se obává, že změny DPH v EU, povedou k určitým problémům. Maďarsko zvýšení z dřívější nízké sazby ( 5-15%) na 15-25%. Německo a Holandsko – zde socialistické strany jsou rovněž pro zvýšení.
Bilaterální dohody.
Pokračují se Švýcarskem a Norskem. Švýcarsko uvažuje o úplném otevření zemědělského trhu. Ale to si vyžádá určitý čas. Norsko zatím neuvažuje o snížení tarifů, čeká na výsledky jednání Doha WTO. Několik jednání s panem Azcarate, vedoucí jednotky na DG Agri. Jednalo se hlavně o možnostech státní pomoci pro výzkum a rozvoj nových technologií a jak využít nové energie pro vytápění skleníků. Pokud bude vyvinuta nová technologie, státní podpora by měla jít do dalšího výzkumu.
Problémy s fytosanitárními kontrolami dovozů.
Maďarsko vysvětlilo své problémy. V Holandsku je za kontroly odpovědná nevládní organizace. V UK stejná organizace dělá kontroly a vydává pasy pro rostliny.
Promoce.
Francouzi vysvětlují, že začaly znovu budovat mezisektorovou organizaci ( obchod, producenti, agriprůmysl a maloobchod) Nová promoční akce bude brzy znovu zahájena. 50 000 společností, každá zaplatí poplatek 150€ je nyní členem této organizace. EU by měla k této kampani přispět.
Fytosanitární kontroly v členských zemích.
Jedná se především u kontrol dovozů. V Německu jsou náklady na fytosnaitární inspekci v přímém vztahu k EU regulaci.
Registrace – 51,50€/once
Exportní inspekce – 76€
Vydání zdravotního pasu 57€
Dovoz: základní poplatek – 7€ za zásilku
Identifikační kontrola – 7€ za zásilku
Propagační materiál – 17,50€/ 10000 odřezků
Stromky, keře – 17,50€ za 1000 rostlin
Dánsko má velmi propracovaný systém kontrol, ale její poplatky jsou skoro o polovinu vyšší než v Německu.
Vlámský svaz zveřejnil své poplatky, které jsou rovněž vyšší než v Německu. Rozdíly jsou především u různě velkých společností.
75€ pro společnosti do 4 zaměstnanců
150€ pro 5-9 zaměstnanců
225€ pro 10-20 zaměstnanců
370€ nad 20 zaměstnanců.
Různé sazby jsou aplikovány pro velkoobchod, producenty azalek, pro producenty ostatních rostlin. Poplatky jsou od 75€ až do 1200€ při obratu nad 500 000€.
Zjednodušení CAP. Závěry ze semináře, který se konal počátkem října. Komentáře jste měli ze samotného semináře.
Diskuse o dopadu plánovaného vytvoření jediné CMO pro všechny komodity. Řada zástupců připomněla výjimečnost sektoru, závislost na energii a využití ochranný prostředků.
Zveřejňování podpor CAP?
Velvyslanci se domluvili minulý týden a stáhli své námitky k zveřejňování údajů, kolik farmáři dostávají z evropské kasy. Odsouhlasili alespoň, že „v principu“ mohou být státní účty otevřeny pro veřejnost. Ale zde vše nekončí. Jména příjemců všech EU fondů mohou být zveřejněna pokud s tím bude souhlasit EP. A není zdaleka jasné, kdo bude odpovědný za zveřejnění dat, Komise, nebo členské státy. Německo trvá na tom, že to musí být Komise, ale DG Agri tomu rozumí tak, že Komise „umožní“ znát informace přes svoji webovou stránku, která je napojena na národní vládní stránky. Ale pokud bude toto rozhodnuto, pak budou informace v rukách členských zemí a ne Komise. DG Agri nechce být odpovědná za informace, které nemůže sama ověřit a musela by požádat členské země dodat jména příjemců a částky. Nyní je na parlamentu a ministrech, aby se dohodli.
Maďarsko žádá Evropský soud.
Maďarsko se odvolá k Evropskému soudu proti rozhodnutí Komise o zpřísnění pravidel pro skladování intervenční kukuřice. Podle nich jsou pravidla diskriminační, špatně načasovaná a zavedena bez předběžných dopadových studií, řekl mluvčí Mze Nadras Dekany. Vláda se rozhodla požádat soud o rozhodnutí. Čísla Komise ukazují, že je nyní na skladech 5,1 mt kukuřice, z toho 94% ( 4,7 mt) v Maďarsku. Vysoké zásoby působí starosti, protože kukuřice ztrácí na kvalitě mnohem rychleji při dlouhodobém skladování, než jiné obilí.
EU – poplatky na čínské jahody.
Komise vyhlásí protidumpingové poplatky 34,2 na mražené jahody dovážené z Číny. Rozhodnutí přichází po konstatování, že Čína používá pochybné konkurenční techniky při invazi na evropský trh. Poplatky jsou na všechny mražené jahody dovážené do EU, 70% z nich pochází z Číny. Komise našla, že ceny a náklady na čínské vývozy byly jednoznačně překroucené. Čína, kromě jiného vracela DPH a společnosti používaly různé taktiky které vedly k dumpingovým cenám. Dumping dosahuje 66,9%. Průmysl si na toto opatření stěžuje, tvrdí, že nyní bude se muset vypořádat s nestabilitou dodávek převážně z Polska, kde jsou sice ceny a dodávky odpovídající, ale bude snížena konkurenční schopnost sektoru. Komise na to tvrdí, že podíl Číny na importech do EU se zvýšil z 4% podílu EU trhy v 2002, na 20% nyní a polští producenti viděli své zisky změnit ve ztráty okolo 12,5%.
Trh pšenice.
Propad produkce v Austrálii a také v ostatních částech světa v kampani 2006-07 by mohl vyřešit evropskou nadprodukci. Nynější nárůst cen je takový, že umožňuje prodej ze zásob členských zemí i z intervenčních skladů. Řada operátorů po prudkém nárůstu cen vidí v této situaci nejen možnost problémů krátkodobých dodávek, ale i delší období nedostatku pšenice. Není pochyb o tom, že došlo k podstatnému snížení světových zásob za posledních 5 let. Ve 4 z pěti let byla spotřeba vyšší než produkce. Poměr zásob klesl z 28% na nynějších 20,6%. A to je podle FAO jen mírně nad kritickou hranicí 18%. Pro EU to představuje krátkodobě možnost mít čas a prostor na přehodnocení své politiky obilí hlavně též ve vztahu k problémům Střední Evropy. Reforma 2003 ani uvedení do klidu neřeší evropské problémy. Nadprodukce je jen tehdy, pokud jsou EU ceny nad světovými a když nadbytky musí být vyváženy bez exportních podpor. Nynější situace dovoluje likvidaci velkých zásob bez podpor.
Testy hormonů jsou chybné.
Zemědělské oddělení v Belfastu tvrdí, že objevili chyby ve schválených EU testech na odhalení ilegálních hormonů. Problém vznikl, když se objevila a zvýšila řada případů užití ilegálních hormonů počátkem roku.A to bylo u zvířat, která byla zraněna na farmě, byla ošetřena veterinářem a poté šla na jatka. Za několik týdnů bylo objeveno přes 70 případů užití hormonů. Bývalý vedoucí Irské bezpečnostní potravinové agentury, Patrick Wall měl případ vyšetřit. Zvířata podle něho byla ve velkém stresu ( zranění) a začala produkovat speciální hormon, který byl nalezen při testech. To vede k výsledku testu, který je chybně pozitivní.
Farmáři dostali omluvu za možné přestupky a Komise byla informována o možných chybách. Někteří farmáři uvažují o legálních akcích proti Zemědělskému oddělení, protože jejich farmy byly svědky nájezdů policie, která hledala ilegální hormony.
Dublin oznámil podpory 2007-13.
Ministryně oznámila celý balíček opatření v hodnotě 6,8 mld€. Tyto výdaje budou úzce souviset s programem RV, který byl hlavním bodem vyjednávání mezi vládou a farmářskými organizacemi v průběhu minulých měsíců. V období 2007-13 tak půjde na opatření pro farmy 4,7 mld€ (v nynějším kole to bylo jen 2 mld€), což představuje 135% nárůst. Návrh rovněž počítá s přísunem 2,1 mld€ z EU fondů a z modulace. V návrhu jsou tyto hlavní body:
17% zvýšení u REPS – schémata environmentální pro venkov.
8% zvýšení pro LFA, kde slouží 100 000 farmářům.
15% zvýšení prémie pro Lesy
55% zvýšení pro Instalaci – zvýšení na 15 000€.
Nové schéma pro odchod do důchodu s maximální platbou 15000€.
Nové schéma pro telata.
Ministryně rovněž k tomu řekla, že si přeje aby se co nejdříve dokončila kapitola zemědělství
se všemi sociálními partnery v dohodě : Společně do 20
FAO – den potravy.
Ředitel FAO, Jacques Diouf, řekl na světovém dni potravy, že investice do zemědělství za posledních 20 let se trvale snižují. Cílem předchozího fóra v 2002 bylo snížit na polovinu hladovějících lidí do roku 2015. FAO k tomu dává i čísla. Aby se tento cíl dosáhl, musí z veřejných prostředků být dodáno nejméně 19 mld$. IFAP k tomu dodává, že zpomalení je ve všech sektorech a vlády a dárci by měli přijmout nové závazky na řešení situace. Od roku 1964 pomohla FAO 165 zemím získat fondy na 1600 různých programů, což představuje celkovou částku přes 80 mld$. Ředitel také, podobně jako Copa/Cogeca tvrdí, že současné kolo liberalizace WTO slouží především velkým vývozcům. A podle studie OCDE, liberalizace umožní z 90% zisky bohatým zemím. A Brazílie z toho získá víc než polovinu.
Sarkozy a vývoj CAP.
Představitelé Francie jeden po druhém se vyjadřují také k budoucnosti CAP. President Chirac to udělal 5. října, největší kandidát na příštího presidenta Nicolas Sarkozy tak učinil 18. října. Ve svém projevu na konferenci UMP pro zemědělství, řekl Sarkozy, že nyní je třeba udělat výběr rozhodnutí, které ovlivní vývoj 2007-12. Zde jde Sarkozy přesně ve stopách presidenta Chiraca. Shromáždění víc než 800 lidí si vyslechlo, že Sarkozy hájí podpory, které jsou nezbytné, ale zároveň že je nutné využít decoupling k lepší orientaci na poptávku a zároveň zajistit zvýšení části ceny, která se vrátí k farmáři. Ale u decoupling se Sarkozy přiznal, že mu dělá dost potíže tomu rozumět. Podle jeho názoru musí mít farmář možnost dobře žít ze své práce, znalostí a produkce. Co se týče podpor, ty budou nutné i v budoucnosti. Ve svém projevu nezapomněl ani na nutnost změny organizace produkce vůči distribuci a to podle něho nepotěší všechny. Tento cíl by měl být dosažen společně zaváděním „bez ústupků“
pravidel státem o loajální konkurenci.
Dobrá praxe ve Francii.
Mze chce zavést povinnost užívat jen poradce, kteří jsou oficiálně uznáni. U otázek fytosanitárních má být do konce roku zveřejněn průvodce dobrých praktik. Ten by měl být základem budoucí legislativy, která by měla být odsouhlasena ještě před presidentskými volbami. Pokud požadujeme po zemědělcích být odpovědnější, musí být stejná pravidla i pro poradce, především na poli fytosanitárním. To je také jedno z pravidel EU v reformě CAPa závisí na něm též rozdělování podpor (podmíněnost). Poradci do dnešního dne nijak nespadali od tato pravidla, i když jsou podle Joel Mathurin ( ředitele ochrany rostlin SRVP), velmi vlivní činitelé v zemědělském sektoru. Každý mohl volně interpretovat všechno. Administrativa nyní pracuje na vytvoření legálního rámce, kde bude zajištěno, že poradce má dobré obecné znalosti, znalosti všech pravidel a schopen udělat místní diagnózu a vést práci tak, aby odpovídal „dobré zemědělské praxi“.
Zdroj: Ing. Karel Matoušek, Brusel
Zdroj: APIC-AK, 8. 11. 2006
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 20:23
