Na slovenský trh se chystá vstoupit německý řetězec Aldi
1. 12. 2006 | ČTK
Na slovenský trh se chystá vstoupit německá maloobchodní síť Aldi, která má v Evropě nejvíce prodejen potravin a spotřebního zboží. Záměr německého podniku by mohl vyvolat tlak na snižování cen, protože Aldi se snaží nabízet co nejlevnější potraviny. Informoval o tom slovenský server eTrend.sk. První prodejny by Němci chtěli na Slovensku otevřít v roce 2008. Firma prý zatím stihla založit dceřiné společnosti a úřadům předložila plán na vybudování velkého logistického centra na rozvoz zboží. To by mělo vyrůst v západoslovenské Šoporni a práci by v něm mohlo najít asi 250 lidí. Aldi se na slovenský trh chystá v době, kdy se naopak nizozemský řetězec Ahold rozhodl ze Slovenska odejít. Aldi nicméně patří do jiné kategorie obchodů, kde je většinou nutné zboží si odebírat přímo z kartonů a palet.
Podle eTrendu bude tlak na konkurenci o to větší. Diskont většinou prodává zboží s vlastním označením, které si objednává od velkých výrobců v objemnějších, a tedy i lacinějších sériích.
Internetový portál připomíná, že s cenami potravin na Slovensku před dvěma lety výrazně pohnul i další německý řetězec Lidl. Ze strachu o odchod zákazníků k Lidlu se rozpoutala cenová válka a ceny potravin se na Slovensku snížily o půl druhého procenta. Provozovatelé klasických supermarketů a hypermarketů ale navzdory vyšším provozním nákladům dokázali s Lidlem držet krok.
"Poslední měsíce ukazují, že cenová válka je zvolna na ústupu. Za prvních deset měsíců tohoto roku potraviny meziročně zdražily maximálně o procento. Není za tím jen slabší sklizeň z letošního léta, ale i to, že zákaznický boom kolem příchodu Lidla dohasíná," napsal eTrend. Prezident Svazu obchodu na Slovensku Pavol Konštiak od sítě Aldi očekává, že se bude chtít prosadit především nízkými cenami. Tak velkou cenovou válku jako donedávna ale neočekává. "Už Lidl stlačil ceny doslova na hranu. Prostor k dalšímu zlevňování nevidím, protože vlivem růstu cen energií se zvyšují i náklady na výrobu potravin," upřesnil.
Příchodu řetězce Aldi se ale prý obávají slovenští potravináři. Řetězce je údajně v rámci vlastního konkurenčního boje tlačí k nižším cenám a žádají od nich různé poplatky. Například za to, že jejich zboží zařadí na pult. Velcí obchodníci údajně od potravinářů na různých poplatcích vyberou až 2,5 miliardy slovenských korun ročně (asi dvě miliardy Kč).
Aldi se ale podobně jako Lidl zřejmě nebude příliš spoléhat na potraviny od slovenských výrobců. V prodejnách Lidl převládá zboží z Německa, Česka a Polska, kde působí větší producenti potravin. Ti dokážou lépe plnit cenové požadavky diskontů.
Ze zemí střední a východní Evropy řetězec Aldi vstoupil zatím do Polska a Slovinska. Mateřskou značku Aldi koncern využívá v Polsku, ve Slovinsku je to označení podle rakouské dceřiné společnosti Hofer. Podle eTrendu se dá očekávat, že Hofer bude pro společnost Aldi vstupní branou na další trhy ve střední Evropě, včetně Slovenska. spr nol
Zdroj: ČTK, 1. 12. 2006
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 21:13
