Brusel zakáže pomazánkové máslo
12. 12. 2006 | Aktuálně.cz
Pomazánkové máslo potká osud tuzemského rumu. Příští rok má zmizet z rejstříku názvů potravin. Online deníku Aktuálně.cz to potvrdil výkonný ředitel Českomoravského svazu mlékárenského Michal Němec. Evropská unie totiž zařazuje do škatulky másel (včetně polotučných a nízkotučných) jen takové výrobky, u nichž podíl tuku dosahuje alespoň 39 procent. Pomazánkové máslo, vyráběné unikátní tuzemskou technologií zmáselňování smetany, má ale podíl tuku jen 31 až 34 procent. Bruselu přitom vadí použití slova "máslo", což podle Němce znamená, že se výrobky s obsahem tuku pod 39 procent na trhu pod pojmem pomazánkové máslo nesmějí prodávat.
Na záchranu je pozdě
O možnosti zachovat klasický obchodní název vede Svaz již zhruba dva roky jednání s EU. "Nevyvíjí se to ale dobře, budeme muset od pojmu pomazánkové máslo ustoupit," uvedl Němec. Ředitel mlékárenského svazu se navíc domnívá, že v současné době je již na obhajobu pozdě. "O výjimku pro zachování názvu těchto výrobků se mělo usilovat v rámci podmínek vstupu České republiky do EU," zdůrazňuje Němec. Poukazuje přitom na celou řadu výjimek pro názvy potravin v zemích původní patnáctky, které "si všechny podobné problémy vyřešily před vstupem nových členů".
Na zrušení názvu celé nezanedbatelné skupiny tuzemských mlékárenských výrobků tak zřejmě nebudou mít vliv ani technické konzultace, na které dnes odjeli do Bruselu úředníci ministerstva zemědělství. "Naším cílem je, aby se názvy mohly používat i nadále," řekla Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Táňa Králová.
Podle všeho ale půjde především o to, od kdy a za jakých podmínek bude název pomazánkové máslo zrušen. Evropská komise by totiž podle Němce zřejmě podlehla tlaku "margarínové lobby", jak se v profesních kruzích označují výrobci pomazánek z rostlinných tuků, a problém by mohl skončit u Evropského soudního dvora.
Vzhledem k tomu, že český výrobek skutečně nesplňuje kategorizaci EU, Česko by pravděpodobně spor prohrálo a veškerá pomazánková másla by musela pak být okamžitě stažena z trhu.
A bude to drahé
Změna názvu přitom bude znamenat pro tuzemské výrobce mlékárenských produktů zcela určitě finanční újmu. "Jen ztráty z nepoužitelných obalů vyčíslili výrobci na 20 milionů korun. To ale není to nejhorší. Pokud se bude výrobek jinak jmenovat, znamená to další náklady s jeho opětovným zalistováním v obchodních sítích, nově placené bonusy a další náklady," říká Němec.
V Česku se podle statistik mlékárenského svazu vyrobí ročně zhruba devět tisíc tun pomazánkových másel a jejich produkce každoročně stoupá. Uvedené produkty mají u nás navíc již třicetiletou tradici. Zcela neodhadnutelné jsou v současné době náklady spojené s marketingem a osvětou spotřebitele, který se nějakým způsobem musí dozvědět, které výrobky v obchodech budou totožné s bývalými pomazánkovými másly. "Výrobci se budou zcela jistě snažit, aby spotřebitel původní výrobek rozpoznal. Takže se třeba setkají s pojmem 'Jihočeské a tři tečky'. Nově se mohou tyto výrobky také nazývat třeba "mléčná pomazánka ze smetany," dumá ředitel mlékárenského svazu nad budoucími alternativami.
Každopádně, pomazánková másla nezmizí z obchodů úderem Nového roku. K tomu, aby se tak mohlo stát, se musí změnit i české zákony, konkrétně zákon o potravinách. K zavedení nových názvů by také mělo být stanoveno přechodné období, i když právě to je otázka, o které mlékaři s EU stále jednají.
Zdroj: Aktuálně.cz, 12. 12. 2006
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 15:32
