Stanovisko Zemědělského svazu České republiky k programovému prohlášení vlády ve vztahu k zemědělství
23. 1. 2007 | Zemědělský svaz ČR
V prohlášení ve vztahu k zemědělství postrádáme adekvátní zastoupení toho, co chce vláda dělat ve vztahu k zemědělství a ke Společné zemědělské politice EU. Jedná se velmi významný ústup proti předchozím vládním prohlášením. Prohlášení nezaujímá žádné stanovisko k potravinářskému průmyslu, který je nejslabším článkem agroprůmyslového komplexu (dosud nebyl dostatečně restrukturalizován, často pracuje s nadměrnými náklady pro nízké využití kapacity). Není preferována podpora efektivního zhodnocení zemědělské produkce a růst exportu s cílem omezovat záporné agrární saldo.
Souhrnně lze konstatovat, že část prohlášení k zemědělství neobsahuje jasná politická sdělení pro zemědělskou prvovýrobu, nezajímá jasné stanovisko k rovnému přístupu ke všem formám podnikání v zemědělství, tj. nestanovovat omezení maximální výše podpor na farmu či podnik.
Zemědělstvím se také zabývá část EU, mezinárodní spolupráce a bezpečnost. V rámci českého předsednictví EU jsme očekávali, že vláda bude akcentovat rychlejší srovnání podnikatelských podmínek českých zemědělců s zemědělci původní EU-15, pro nás důležitější a realističtější věci než diskuse o aktuálním dopadu společné zemědělské politiky na jednání WTO či záměr podporovat kroky vedoucí k omezení negativních dopadů SZP EU na rozvoj světového trhu.
V opatřeních a záměrech vlády ve vztahu k zemědělství dále chybí:
1. Vytvoření podmínek pro udržení, respektive růst rozměru českého zemědělství, zejména podporou nepotravinářského a energetického využití zemědělské produkce. Prohlášení nehovoří o potřebě přijmout potřebnou legislativu pro podporu výroby bioetanolu, metylesteru řepkového oleje (MEŘO) a bioplynu.
2. Zajištění spravedlivé soutěže českým zemědělcům v rámci EU vč. jasné formulace dorovnání platby TOP-UP na 30% a zajištění dofinancování Evropské zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD) ze státního rozpočtu.
3. Zjednodušení čerpání finančních prostředků EU z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova s cílem překonat technologické a strukturální zaostávání českého zemědělství a venkova.
4. Zjednodušení a zprůhlednění stávající agrární a environmentální legislativy a především, nepřekračovat požadavky v ní obsažené nad rámec směrnic a nařízení Evropské unie. Vyjednat s Evropskou unií prodloužení termínů stanovených na splnění agroenviromentální legislativy a odložit zahájení cros-compliance i přechod na platby na farmu o 2 roky.
5. Zajištění činnosti PGRLF, tj. m.j. přijmout systémová opatření ke zmírnění důsledků rostoucích rizik zemědělské výroby podporou pojistného a vytvořením fondu podpor.
6. Legislativní ochrana zemědělců, potravinářů a spotřebitelů před nekalými praktikami některých obchodních řetězců.
7. Podpora sdružování zemědělců do funkčních odbytových družstev a jejich nadstavbových organizací.
Zdroj: Zemědělský svaz ČR, 23. 1. 2007
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 04:46
