Agris.cz - agrární portál

Češi i přes nabídku čerstvých potravin stále nakupují konzervy

29. 3. 2007 | ČTK

Češi navzdory stále pestřejší nabídce čerstvých či chlazených potravin stále nakupují konzervy. Někteří obchodníci v poslední době dokonce hlásí mírný nárůst zájmu o konzervované potraviny. Zvyšuje se přitom počet českých zákazníků, kteří v obchodech nakupují dražší a kvalitnější konzervy. V předchozích letech prodej konzerv stagnoval či klesal. "Prodej konzerv v síti obchodů Tesco mírně stoupá," řekla ČTK mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Dodala, že nejvíce jdou na odbyt především konzervy prodávané pod privátní značkou Tesco. "Zákazníci si oblíbili zejména vepřové maso ve vlastní šťávě, lunchmeat a další podobné masové konzervy. Stoupají rovněž prodeje značkových výrobků vyšší cenové kategorie, jako jsou například kvalitní rybí a masové konzervy," podotkla Matoušková.

Pokles prodeje konzerv naopak hlásí společnost Ahold, která v Česku provozuje síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. "Je to především kvůli vyšší a kvalitnější nabídce čerstvých, ale také mražených a chlazených potravin," řekl ČTK Libor Kytýr ze společnosti Ahold.

Češi podle Matouškové nakupují hlavně rybí konzervy, z nichž největší oblibě se těší konzervovaný tuňák. "U zeleninových konzerv zaznamenáváme největší zájem o okurky. U masových konzerv jsou v poslední době nejoblíbenější paštiky a hotová jídla, jako je příklad guláš či lečo," uvedla Matoušková. Podle Kytýra je největší poptávka po konzervovaných masech ve vlastní šťávě či různých omáčkách na těstoviny. "Pokles prodeje zaznamenaly kuřecí lunchmeaty, šunky a česká hotová jídla," řekl Kytýr.

Prodej konzerv má sezonní výkyvy. Největší poptávka po masových konzervách je podle obchodníků před letními dovolenými. "V květnu až červenci prodej masových konzerv roste o zhruba 25 procent, což je spojeno s přípravou na prázdniny a letní dovolené," uvedl Kytýr.

Prodej zeleninových či ovocných konzerv v jarních a hlavně letních měsících zase výrazně klesá. "V létě většina našich zákazníků raději sáhne po čerstvé zelenině. Naopak v zimních měsících patří právě zeleninové konzervy k těm nejprodávanějším," podotkla Matoušková.

Tuzemská konzervárenská výroba se po roce 1989 potýkala s útlumem. Podle odhadu odborníků ze Zájmového sdružení právnických osob konzervárensko-lihovarského průmyslu je nynější produkce ve srovnání s druhou polovinou 80. let zhruba poloviční, možná i nižší. Obor významně ovlivnila privatizace státních podniků konzervárenského průmyslu, která začala v roce 1991 a po níž se výrobní kapacity postupně tříštily. Během let 1992 až 1998 řada původních závodů ukončila činnost. Vliv měly i trendy ve výživě a preferování čerstvých potravin. Také značně ubylo zemědělských přebytků, které konzervárny zpracovávaly.

Projevily se rovněž ekonomické důvody, protože rostly náklady energeticky a často i pracovně náročné konzervárenské produkce. Obchodníci naproti tomu tlačí prodejní ceny dolů.

Podle ředitele sdružení Pavla Podroužka nastal velký propad ve výrobě kompotů. Čerstvé ovoce je totiž v současnosti prakticky ve všech druzích dostupné po celý rok. Výrazně klesl také objem zpracování zeleniny. Slušný zájem si ale stále udržují některé tradiční jednodruhové zeleninové konzervy.

Pokles nastal rovněž u masových konzerv. Přízeň spotřebitelů si podle Podroužka udržely paštiky a pomazánky a dobře se prodává dětská výživa. Rostoucí úspěch pak mají různé speciality a podstatně narostla produkce kečupů.


Zdroj: ČTK, 29. 3. 2007





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 16.12.2025 00:02