Prodej dražších vín pomohl Bohemia Sekt
13. 4. 2007 | iHNed.cz
Tuzemští vinaři se na domácím trhu stále více prosazují kvalitnějším vínem a potvrzují to i ekonomické a obchodní výsledky předních vinařských firem. Největší z nich - Bohemia Sekt ze Starého Plzence - tak loni utržila rekordních 1,6 miliardy korun. Firmě se totiž dařilo především zvýšit prodej sektů.
Tlak levného dovozu
Obecně se ale ukazuje, že tuzemští producenti mají stále větší problém konkurovat laciným dovezeným vínům. To dokládá i plzenecká Bohemka, která loni zaznamenala pokles prodeje laciných stolních vín v nápojových kartonech o 16 procent.
K osmiprocentnímu nárůstu tržeb a konsolidovanému zisku celého uskupení ve výši 113 milionů korun pak pomohl prodej sektů, kterých ze Starého Plzence prodali meziročně o 23 procent více. Mírně vzrostl prodej tichých vín a úspěšný byl i prodej lihovin. "Potvrzuje se nyní, že s dovozem množství laciných vín ze zahraničí můžeme jen těžko soupeřit. Šance pro české vinaře je v nabídce kvalitnějších značek," říká generální ředitel Bohemia Sektu Josef Vozdecký. Jeho uskupení, které patří pod nadnárodní koncern Dr. Oetker, má třináctiprocentní podíl na celkové spotřebě vín na českém trhu. Všem domácím výrobcům už patří menší část trhu, od loňska v regálech převažují importovaná vína.
Plzenec ale tradičně ovládá tuzemský trh sektů, kterých se rok od roku u nás prodává stále víc. Podle údajů agentury AC Nielsen loni patřilo Bohemce 72,4 procenta trhu prodeje v maloobchodních řetězcích, druhý Soare Sekt z Jablonce nad Nisou má 18 procent. V tomto případě si v prodeji sektů oba výrobci meziročně polepšili na úkor dovozu.
"Nárůst tržeb je v posledním období vyšší než nárůst prodaného množství. To dokládá rostoucí zájem o dražší značky," potvrzuje manažerka Soare Hana Verlová. Jablonecká firma, ovládaná polskou firmou Ambra, končí fiskální rok až v červnu, takže přesná čísla v tuto chvíli neuvádí. V období od loňského července tak podle ní ale vzrostl například prodej dražšího Mucha sektu Chardonnay o třetinu. Což je větší nárůst než u nižší cenové třídy v případě jablonecké licenčně vyráběné značky Rossijskoe Igristoe.
Až o dvacet procent na zhruba 85 milionů korun vzrostl loni obrat další z předních vinařských společností - Vinselektu Michlovský z moravských Rakvic. Vinselekt se s výjimkou řady Král vinohradu orientuje výhradně na produkci dražších jakostních a odrůdových vín. Právě řada Král vinohradu, kterou od Michlovského nakupuje a pak ve své distribuci prodává božkovská likérka Stock, je příkladem potíží laciných domácích vín. Stocku v záplavě laciné konkurence nepřináší očekávané zisky.
Pomohl i Vinařský fond
"Ne každému se loni dařilo lépe. Bohemia Sekt není typický příklad," hodnotí rok šéf Svazu vinařů ČR Jiří Sedlo. Ale k určitému zlepšení situace podle něj došlo. "Loni se prodaly i zásoby z předchozího roku. A svou roli také sehrála marketingová propagace českých vín rozjetá Vinařským fondem," dodává.
Konzumenti v Česku nakoupí ročně podle údajů ministerstva zemědělství na 175 milionů litrů všech druhů a značek vín. Přitom loni se k nám dovezlo 136 milionů litrů, z toho nejvíc - 52,4 milionu litrů - z Itálie. Rok předtím k nám z ciziny dorazilo celkem 115 milionů litrů vín.
Zdroj: iHNed.cz, 13. 4. 2007
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 20:25
