Agris.cz - agrární portál

Praha chce snižovat spotřebu energie

18. 6. 2007 | Právo

Množství energie, které nyní Praha potřebuje k životu, stačilo v roce 1900 celému světu. Podle údajů energetiků navíc spotřeba v posledních letech neustále stoupá, od roku 2000 v hlavním městě stoupla o 1200 gigawatthodin.

To je víc, než potřebuje na celý rok dopravní podnik, jenž je největším odběratelem elektřiny v metropoli.

Praha dnes podle radních funguje jako gigantická továrna, která odebírá obrovské množství proudu a produkuje i odpovídající množství zplodin. „Energetická náročnost mnoha provozů se může snížit, jsme připraveni to řešit nejprve ve školách a v městských budovách, ale tím to nekončí,“ řekl Právu radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).

Podle jeho slov může být spotřeba energie nižší už do roku 2010. „Mnoho školních i městských budov je dodnes vytápěno starými systémy, které mají velkou spotřebu, postupně je budeme nahrazovat moderním počítačem řízeným topením,“ přiblížil Štěpánek s tím, že takto půjde ušetřit až 400 miliónů ročně. „Součástí plánu je také podpora úsporného vytápění v domácnostech, kde dnes topí uhlím nebo mají staré wawky, za přechod na ekologičtější systém mohou získat majitelé domů až třicet tisíc od města,“ dodal Štěpánek.

Drahý dopravní podnik

Vytápění budov je sice na odběr proudu významným, ale nikoli hlavním faktorem. Nejvíce energie totiž v metropoli spotřebuje dopravní podnik. „Provoz hromadné dopravy spotřebuje šestinu dodávek v Praze, letiště sto gigawatthodin za rok, Mitas čtyřicet, hodně spotřebují i velké obchodní řetězce,“ řekl Právu mluvčí Pražské energetiky (PRE) Petr Holubec. Rekord padl 24. ledna 2006, tehdy nenasytná Praha spotřebovala 1080 megawattů, tedy více, než je výkon jednoho bloku jaderné elektrárny Temelín.

„Modernizované tramvaje ušetří na spotřebě až padesát procent, ale záleží také na tom, jaké je například stoupání trati, četnost zastávek, a na dalších faktorech, v průměru tím ušetříme nejméně třetinu,“ řekl Právu radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Jedna stará tramvaj přitom spotřebuje zhruba stejně energie jako šedesát domácností.

Obnova čeká i vozový park Pražských služeb. „Jednáme o nákupu popelářských vozů na plynový pohon, s tím se samozřejmě rozšíří i čerpací stanice, takže budou moci na tento pohon přejít i autobusy či běžní pražští motoristé,“ řekl Právu Štěpánek.

Součástí úsporné koncepce je také rozšiřování ekologických elektráren, do sítě PRE se brzy připojí nová vodní elektrárna v Tróji, možná ještě dříve bude sloužit i občanská solární elektrárna v Hostivaři.

Kde bereme elektřinu

uhelné elektrárny 67 %

jaderné elektrárny 18 %

v teplárnách 3 %

obnovitelné zdroje 1,5 %

vodní elektrárny 0,5 %

nezjištěno 10 %

Spotřeba elektřiny

v Praze

2000 4983 GWh

2001 5443 GWh

2002 5278 GWh

2003 5500 GWh

2004 5667 GWh

2005 5842 GWh

2006 6085 GWh

Zdroj: PRE

Jakub Mračno


Zdroj: Právo, 18. 6. 2007





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 30.04.2024 12:25