Na český trh přicházejí nově označené výrobky
26. 6. 2007 | iHNed.cz
Již jedenáct významných potravinářských firem se na evropské úrovni dohodlo uvádět na obalech svých potravin údaje, které spotřebiteli poskytnou všechny podstatné informace o nutričním složení výrobků.
Ke společnostem Cadbury Schweppes, Campbell’s, Coca-Cola, Danone, Kellogg’s, Kraft, Mars, Nestlé, Orangina, Pepsi a Unilever se v České republice přidala i Opavia a Kofola. Připojení k projektu aktuálně zvažuje i společnost United Bakeries. Tito výrobci se dobrovolně zavázali na přední straně svých výrobků uvádět údaj o energetickém obsahu jedné porce (v kilokaloriích) a její podíl na doporučeném denním kalorickém příjmu.
„Výrobci tak reagují na zjištění výzkumu prováděného mezi spotřebiteli, podle kterého většina spotřebitelů požaduje rychlou a snadno čitelnou informaci o energetické hodnotě potravin a nápojů, která by jim pomohla lépe vyvážit jejich energetický příjem a výdej,“ uvedl Ing. Jaroslav Camplík, prezident Potravinářské komory ČR (PK ČR).
Uvedené společnosti navíc postupně upraví etikety výrobků tak, aby na zadní straně obsahovaly i seznam živin s největším vlivem na zdraví člověka, opět včetně jejich podílu na „doporučeném denním množství“ (mezinárodní zkratka GDA) daného nutrientu. Díky tomu spotřebitelé získají jednoduché a srovnatelné vodítko, které jim umožní lépe se rozhodovat při výběru potravin. Vlastní doporučená denní množství se opírají o údaje, na kterých se shodli přední evropští odborníci v oboru zdravé výživy.
„Nové značení s uvedením doporučeného denního množství umožní spotřebitelům snáze učinit rozhodnutí při výběru ze široké nabídky potravin. Budou mít lepší přehled zejména o příjmu energie, což je první krok k ozdravění celého jídelníčku a ke zdravému životnímu stylu. Tuto iniciativu Potravinářské komory a jejích členů lze jen vítat ,“ řekl MUDr. Michael Vít, Ph. D., náměstek ministra zdravotnictví a hlavní hygienik ČR.
Uvedené společnosti vyzvaly k připojení i další potravinářské podniky, aby informace pro spotřebitele byly po celé Evropě uváděny pokud možno v jednotné a vzájemně porovnatelné podobě. Touto iniciativou se výrobci snaží předjímat i nadcházející revizi evropské legislativy v oblasti nutričního označování potravin, jejíž legislativní schvalování ale zřejmě ještě nějakou dobu potrvá. Výrobci jsou přesvědčeni, že právě tento systém umožní sdělit spotřebitelům poměrně složité informace ve srozumitelné podobě.
Nové dobrovolné nutriční značení uvedla na evropský trh před rokem Konfederace potravinářského a nápojového průmyslu zemí EU (CIAA) jako další příspěvek k činnosti evropské platformy pro výživu, fyzickou aktivitu a zdraví. Iniciativu, kterou v České republice zastřešuje Potravinářská komora ČR, podpořili i zástupci Evropského parlamentu a dalších evropských institucí.
Zdroj: iHNed.cz, 26. 6. 2007
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 08:10
