Jihomoravští výrobci potravin mohou soutěžit o nejlepší produkt
28. 7. 2007 | ČTK
Jihomoravští výrobci potravin budou moci letos soutěžit o nejlepší pečivo, nápoj, výrobek z masa, mléka a zeleniny. Kraj po loňském nultém ročníku znovu vyhlásí soutěž Zlatá chuť jižní Moravy. Cílem je přimět spotřebitele, aby si všímali, jaké potraviny kupují a preferovali domácí výrobky, řekl dnes novinářům jihomoravský radní Jan Letocha.
Podle Letochy by se kupující měli naučit dívat, kde potravinu vyrobili. Zda je nejlepší výrobek z jejich města, okresu, kraje, z Moravy nebo alespoň z České republiky, uvedl Letocha s tím, že v sousedních zemích je podobný přístup běžný. Své zemědělce a producenty potravin takto podporují například Rakušané. Lidé by kromě toho prý měli vědět, že kvalitní potraviny se vyrábějí i v jejich kraji.
Loni potravináři do soutěže přihlásili asi 80 výrobků, letos by jich i díky chystané kampani mělo být víc. "Já počítám řádově dvě až tři stovky," uvedl Letocha. Vítězové získají právo používat na svém výrobku a provozovně logo Zlatá chuť jižní Moravy, ostatní úspěšní účastníci pak označení Chuť jižní Moravy. Kromě toho budou mít možnost příští rok za zvýhodněných podmínek vystavovat na potravinářském veletrhu v Brně.
Novinkou letošního ročníku soutěže bude klání o nejoblíbenější výrobek mezi spotřebiteli. Reklamní společnost Snip&Co ho vybere na základě ankety mezi nakupujícími. Jihomoravští radní na projekt schválili bezmála milionovou dotaci.
Nejlepší výrobky vybírají odborníci na potravinářství mimo jiné ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce či Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity. Potraviny hodnotí podle vzhledu, chuti a vůně, záleží také na kvalitě a původu použitých surovin a technologii zpracování. Kvalitu výrobku zvedá i design obalu a to, jak odolává poškození při přepravě. Důležitým kritériem je vliv na zdraví zákazníka či to, zda jde o bioprodukt. Podmínkou úspěchu v soutěži musí být také dobrá dostupnost na trhu.
Loni bylo v pěti kategoriích vyhlášeno osm vítězů. Uspěl například Židlochovický Pršut z kotlety nebo Kozí sýr Sedlák vyráběný v Moravském krasu.
Zdroj: ČTK, 28. 7. 2007
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 16:16
