Agris.cz - agrární portál

Potravinářský koncern Danone loni více než ztrojnásobil zisk

14. 2. 2008 | ČTK

Francouzský potravinářský koncern Danone loni hospodařil s čistým ziskem 4,2 miliardy eur (téměř 107 miliard Kč), což je proti roku 2006 nárůst o 210 procent. Za silným růstem zisku ale stojí především jednorázový výnos z prodeje jedné výrobní divize, k němuž podnik přistoupil v rámci reorganizace.

Danone se zabývá výrobou široké škály potravin, zaměřuje se ale převážně na mléčné výrobky. Vyrábí rovněž balenou vodu, naopak od výroby sušenek už postupně upouští. Tržby loni dosáhly 12,8 miliardy eur a zvýšily se téměř o šest procent.

Výsledek je výrazně nad průměrnými odhady analytiků, kteří v anketě agentury Dow Jones Newswires předpovídali pokles celoročního zisku na 1,27 miliardy eur. Mimořádný výnos, který měl na výsledek tak zásadní vliv, činil 3,1 miliardy eur. Danone prodala výrobu sušenek americké společnosti Kraft Foods.

Nepříznivý vliv na hospodaření měl růst výkupních cen mléka, který firmu přinutil přenést vyšší náklady na spotřebitele. V listopadu proto firma rozhodla, že mléčné výrobky zdraží v průměru o deset procent.

Generální ředitel Franck Riboud řekl, že Danone počítá s dalším růstem i v letošník roce, a proto může zvýšit původní odhady tvorby zisku a tržeb. Firma předpokládá, že vnitřní růst, tedy bez akvizic, letos dosáhne osm až deset procent, zatímco dosud management počítal s růstem pouze od šesti do deseti procent.

Kromě prodeje výroby sušenek Danone prodala podíl ve společnosti Bright Dairy & Food a naopak si koupila nizozemského výrobce kojeneckých potravin Royal Numico. Za něj zaplatila asi 12,3 miliardy eur.

Podnik se loni musel zabývat i méně příznivými záležitostmi, především sporem se svým čínským partnerem Wahaha. Danone tvrdí, že zakladatel firmy Cung Čching-chou si vytvořil svůj vlastní podnik, který nyní parazituje na činnosti společného podniku s Danone. Francouzi dokonce zahájili arbitráž, v prosinci ji ale pozastavili a nyní hledají společné řešení.

Pro Danone je prioritním trhem Evropa, především Francie, na druhém místě pak Španělsko. Hned třetí příčka už ale patří Číně. Firma ale působí v řadě zemí světa včetně České republiky. Danone vlastnila českého výrobce sušenek Opavia-LU, než ji prodala koncernu Kraft Foods.


Zdroj: ČTK, 14. 2. 2008





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 02.05.2024 03:52