Tři stovky potravin již mají údaje o obsahu energie a živin
18. 2. 2008 | ČTK
Čeští spotřebitelé mohou při nákupech potravin a nápojů vybírat z prvních 300 výrobků, které jsou označeny detailními informacemi o obsahu energie a živin v jedné porci a jeho podílu na doporučeném denním množství. Nové značení v Česku zavedlo 17 domácích a mezinárodních výrobců. Letos by se nabídka potravin s těmito informacemi měla v českých obchodech rozšířit. ČTK o tom informovala Potravinářská komora.
Čeští spotřebitelé podle výrobců i obchodníků dbají stále více na své zdraví a povinné informace uváděné na obalech potravin jim už nestačí. "To byl důvod, proč již v polovině roku 2007 výrobci začali rozšiřovat informace na přední straně výrobků o energetický obsah jedné porce a její podíl na doporučeném denním množství," uvedla mediální zástupkyně PK Eva Laňková. Na zadní straně obalu pak lidé najdou informace o množství důležitých živin, jako jsou cukry, tuky, nasycené mastné kyseliny a sodík.
Mezi výrobce zavádějící nové značení patří nejen mezinárodní společnosti Cadbury Schweppes, Campbell's, Coca-Cola, Danone, Kellogg's, Kraft Foods, Mars, Nestlé, Opavia, Orangina, Pepsi, Tesco a Unilever, ale i místní firmy, jako Emco, Karlovarské minerální vody, Kofola a Pragosoja. "Nové značení výrobků obsahující procentuální vyjádření množství energie a živin v jedné porci je benefit, který by měli využívat všichni nakupující," podotkl prezident PK Miroslav Toman.
Nové značení potravinářských výrobků podle odborníků umožňuje lidem správně sestavit jídelníček. "Stále více spotřebitelů se snaží stravovat zdravě a nové značení jim pomůže nejen v celodenním složení jídelníčku, ale i v rozložení příjmu energie během dne," uvedla vrchní nutriční terapeutka Fakultní Thomayerovy nemocnice Tamara Starnovská. Procentuální vyjádření obsahu jedné porce z doporučeného denního množství energie a živin je podle Starnovské velmi dobrým nástrojem sloužícím k sestavení zdravého jídelníčku a dodržování životního stylu.
Podle obchodníků stále více Čechů dává přednost nízkokalorickým potravinám. "Analýzy prodejů v našich obchodem ukazují, že zájem o oblast zdravé výživy stabilně roste. Měsíčně zaznamenáváme desetiprocentní až patnáctiprocentní nárůst těchto prodejů," uvedl již dříve Josef Málek ze společnosti Tesco Stores ČR.
Obchodníci rozšiřují nabídku výrobků zdravé výživy. Například Tesco nyní ve svých prodejnách nabízí několik stovek druhů těchto produktů. "Obecně se zvyšuje prodejnost výrobků se sníženým obsahem cukru i tuku a v oblasti výrobků zdravé výživy vedou produkty s označením light," uvedla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková.
Zdroj: ČTK, 18. 2. 2008
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 23:04
