Agris.cz - agrární portál

Zvýšení výkonu traktorů John Deere

4. 3. 2008 | ÚZPI

JD vyvinul traktor, který používá elektrický proud k pohonu všech zařízení, která nejsou nejdůležitější pro jeho práci. Řada traktorů E-Premium.

Připojením generátoru elektrického proudu k motoru lze dosáhnout zvýšení účinnosti traktoru.

Výzkumní pracovníci u výrobce traktorů a zemědělských strojů John Deere využili vlastností elektroniky, která jim umožnila zvýšit výkon motoru. V minulém roce JD odhalil své plány vyvinout traktor, který používá elektrický proud k pohonu všech zařízení, která nejsou nejdůležitější pro práci traktoru. Řada traktorů E-Premium už začíná k pohonu těchto jednotek využívat elektrický proud.

Jaká je motivace?

Silnou motivací je úspora paliva snížením zátěže traktoru. Standardní alternátor byl odstraněn a nahrazen novým, přímo instalovaným na zadní díl setrvačníku ještě před hlavní spojku. Tento alternátor dodává proud ke všem obvyklým spotřebičům a také:

· – ventilátoru chlazení

· – čerpadlu chladícímu převodovku a pro chlazení vzduchu

· – kompresoru pro klimatizaci

· – kompresoru vzduchových brzd s elektricky aktivovanou spojkou do dvou vnějších zásuvek (5 kW, 230 a 400 V).

Zapnutím elektrického proudu např. do kompresoru klimatizační jednotky a ventilátoru chlazení se jejich provoz stává nezávislým na výkonu motoru. Tyto spotřebiče nemusí být napájeny po celou dobu provozu. Výsledkem je malá, ale trvalá úspora paliva. A naopak jejich výkon může stoupnou, běží-li motor při nízkých otáčkách. Tímto způsobem lze získat z motoru více (podle John Deere).

Např. hlavní ventilátor chlazení může běžet plnou rychlostí dokonce i při nízkých otáčkách motoru.To znamená, že vzestup výkonu motoru nastane již při 1250 ot . min-1 místo původních 1700, protože ventilátor poháněný elektrickým proudem zajišťuje dodatečné chlazení. Tímto způsobem lze rovněž zvýšit výkon pro práce s vývodovým hřídelem a pro dopravní činnost. U traktorů E-Premium toto zvýšení představuje 7,3 kW.

Tím, že je příslušenství motoru poháněno elektrickým proudem, tak je lze umístit na traktoru tam, kde je potřeba. Kompresor klimatizace kabiny je přímo pod kabinou, daleko od tepla z motoru. John Deere podotýká, že významné zvýšení účinnosti chlazení umožní snadněji dosáhnout stupně Tier IV, týkajícího se škodlivých emisí z motoru.

Jednou z nezanedbatelných výhod elektricky poháněných agregátů je možnost udržovat nastavený konstantní počet otáček nebo jejich změna nezávisle na otáčkách motoru traktoru. Podle John Deere lze jakýkoliv energeticky nenáročný stroj pohánět elektricky. To je zejména důležité tam, kde počet otáček musí zůstat na stabilní hladině. Např. čerpadla postřikovačů musí udržovat nastavený tlak, aby se zajistila konstantní dávka i na nerovném terénu. Další využití by mohlo být u baliček sena a slámy, precizních secích strojů a sázečů. Systém nabízí jemnější regulaci bez hnacích řetězů, řemenů atd. Rozmetadlo Axis EDR používá v soupravě s traktorem E-Premium proud ze 400voltové zásuvky k pohonu dvou rozmetacích kotoučů a proud z 12voltové zásuvky k pohonu čechrače a dávkovacího systému. Elektrický pohon u rozmetadla udržuje konstantní počet otáček rozmetacích kotoučů bez ohledu na změny otáček motoru traktoru. Rozmetadlo bez pohonu vývodovým hřídelem lze snadněji a jednodušeji připojit co nejtěsněji k traktoru a talíře už nemusí rotovat při kalibraci rozmetadla.

Farmers Weekly, 148, 2008, č. 6, s. 68-70


Zdroj: ÚZPI, 4. 3. 2008





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 10:24