Obchodníci: Kvůli cenám energií roste prodej úsporných výrobků
11. 3. 2008 | ČTK
Rostoucí ceny energií otevřely obchodníkům nový byznys s úspornými výrobky. V nabídce obchodních řetězců mají proto stále větší zastoupení například domácí spotřebiče s nízkou spotřebou elektrické energie či výrobky sloužící k úsporám tepla a vody. I když energeticky úsporné domácí spotřebiče jsou často dražší než výrobky s vyšší spotřebou, začínají jít v Česku podle obchodníků velmi dobře na odbyt. Například obchodní domy s nábytkem Ikea v poslední době hlásí nárůst prodeje úsporných žárovek, které ve srovnání s běžnými žárovkami dokážou uspořit až 80 procent elektrické energie a mají desetkrát delší životnost. "Registrujeme velký nárůst prodeje i zájmu zákazníků o tento typ žárovek," řekla ČTK mluvčí společnosti Ikea ČR Kateřina Krobová.
Za pravdu jí dává průzkum společnosti Median, podle kterého téměř polovina Čechů vědomě vyhledává výrobky, které nepoškozují životní prostředí. Vodou a elektrickou energií se pak cíleně snaží šetřit 71 procent obyvatel ČR.
Rostoucí poptávku po úsporných žárovkách má podle Krobové na svědomí zejména růst cen elektrické energie, který nutí české domácnosti hledat úspory. "Dalším důležitým faktorem je to, že ceny úsporných žárovek klesají a stávají se cenově dostupnějšími," podotkla. Obchody Ikea nyní nabízejí sadu tří úsporných žárovek za 99 korun, takže jejich cena se při přepočtu na jeden kus přiblížila ceně klasické žárovky.
V elektroprodejnách Euronics jdou nyní nejvíce na odbyt domácí spotřebiče s energetickou třídou A nebo A+, tedy ty nejúspornější. "Velké domácí spotřebiče v jiné energetické třídě než A nebo A+ už vlastně ani neprodáváme," řekl ČTK mluvčí sítě elektroprodejen Euronics Bohuslav Komín.
Na snahu českých domácností uspořit za energie vsadily i elektroprodejny Electro World, které letos výrazně rozšířily nabídku domácích spotřebičů s nízkou spotřebou elektrické energie a vody. "Součástí našich aktivit je také zvýšený důraz na informovanost spotřebitelů, jak energiemi šetřit a jak se například stará lednice třídy C podílí na spotřebě energie v domácnosti," řekl ČTK generální ředitel společnosti Electro World ČR Jiří Klíčník.
Podobně postupuje i síť hobbymarketů Baumax, která nedávno spustila kampaň zaměřenou na úspory energií a výrazně zvýšila nabídku úsporných topných systémů, svítidel, izolačních materiálů či zavlažovacích systémů. "Chceme vyjít vstříc všem, kteří myslí na trvale udržitelný rozvoj životního prostředí a mají zájem o úspory, a to energetické i finanční," uvedl generální ředitel společnosti Baumax ČR a SR Jiří Šulc. Baumax kvůli tomuto projektu zahájil spolupráci s Českou spořitelnou, která jeho zákazníkům nabízí financování energetických úspor. "Například zateplení fasády domu totiž představuje větší investici," podotkl Šulc.
Ceny elektrické energie, plynu, dálkového tepla i vody se v Česku již delší dobu zvyšují a odborníci odhadují, že například u elektrické energie a plynu porostou ceny také v následujících letech.
Zdroj: ČTK, 11. 3. 2008
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 22:56
