Agris.cz - agrární portál

Počet obchodních center poroste

16. 4. 2008 | Agris

Ačkoli by se na první pohled mohlo zdát, že český trh je již nákupními centry nasycen, je pravdou úplný opak. Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků šetření českých obchodních center, realizovaný na počátku roku společností INCOMA v rámci projektu Shopping Center&Hypermarket 2008. Například v loňském roce bylo otevřeno 6 nových nákupních nových center, letos by nových komplexů mělo být otevřeno hned 12, desítky dalších jsou ve fázi výstavby či příprav. V současné době je na území České republiky umístěno již přes 250 nákupních center různých typů i velikostí. V 10 případech se přitom jedná o nákupní centra s více než 100 nájemci a dalších 40 moderních nákupních komplexů s více než 50 provozovateli.

Nejčastější zastoupení mají v nákupních centrech prodejny odívání (census jich zaznamenal 1582 a vykazují také nejvyšší dynamiku růstu). Móda je vůbec hlavním hnacím motorem expanze, o čemž svědčí druhé místo obuvi a koženého zboží (488 prodejen). Na třetím místě jsou prodejny klenotů a dárků (450 prodejen), následují prodejny elektro a počítačové techniky (390) a specializované prodejny potravin (346). Co do podílu na prodejní ploše center ovšem stále dominují hypermarkety, následují velkoplošné hobbymarkety (prodejny sortimentu do-it-yourself), lokalizované často v rámci tzv. retail parků. Stále významnější procento provozoven umístěných v nákupních centrech představují gastronomie a zejména služby (např. pobočky finančních institucí).

Nejvíce využitelných ploch nákupních center je lokalizováno v Praze (38 % všech ploch v českých nákupních centrech), následuje Moravskoslezský a Jihomoravský kraj. Také v přepočtu těchto ploch na obyvatele jasně vévodí Praha, následovaná Plzeňským a Libereckým krajem. Právě v regionálních metropolích lze očekávat do budoucna rychlý rozvoj nákupních komplexů, nové projekty jsou plánovány v podstatě ve všech krajských městech a také v řadě okresních měst.

Spotřebitelský výzkum realizovaný v rámci projektu Shopping Center & Hypermarket 2008 mimo jiné ukázal, že Češi v nákupních centrech tráví mnoho času - 72 procent zde obvykle více než hodinu, 31 procent dokonce více než 2 hodiny. Významným faktorem se jeví i ochota dojíždět do „svého oblíbeného“ nákupního centra delší dobu (v průměru 34 minut, u osob s vysokou frekvencí návštěvnosti 22 minut). Polovina návštěvníků utratí při jedné návštěvě svého hlavního centra více než 1500 Kč. Rozhodujícími faktory pro výběr centra jsou dobrá dostupnost, sortimentní nabídka a cenová úroveň.


Zdroj: Agris, 16. 4. 2008





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 10:18